Chinese televisie almaar populairder in Afrika

2 februari 2015

Dat de Volksrepubliek China de jongste decennia sterke economische banden heeft gesmeed met Afrika mag geen nieuw feit heten. Om niet te zeggen dat Afrika China's grootste handelspartner is geworden.

China betrekt vooral mineralen, ertsen, landbouwproducten en olie uit Afrika, en voert voor nagenoeg dezelfde waarde afgewerkte producten uit.

En kennelijk zoeken Chinese media tegenwoordig ook publiek in Afrika. Eind 2012 opende de staatsomroep China Central Television (CCTV) een vestiging in de Keniaanse hoofdstad Nairobi, en de Chinese mediagroep Startimes Media Group investeert er nu ook ruim 6 miljard euro.

In Kenia, maar ook in Tanzania, Zuid-Afrika, Oeganda en Nigeria kijken almaar meer digitale abonnees naar verafrikaniseerde nieuwsuitzendingen, showprogramma's en soaps die in China geconcipieerd werden.

En als Ghana dit jaar de omschakeling van analoge naar digitale televisie maakt, gebeurt dat met een forse financiële injectie uit China.

Zou Afrika werkelijk een lucratieve afzetmarkt zijn voor Chinese tv-formats? Of voeren die zenders stiekem campagne?

Enfin, benieuwd of onze vrouw in Kenia naar Chinese soaps kijkt.

Radio 1 Select