Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Ochtend

Meer ruzie binnen het gezin en over geld door de coronacrisis

do 15 okt. - 3:16

Belgen doen steeds meer beroep op bemiddelaars om conflicten op te lossen. Door de coronacrisis nemen spanningen en conflicten toe. Dat zegt de Federale Bemiddelingscommissie. De bemiddeling gebeurt ook steeds meer online door de coronacrisis.
© Brooke Cagle (Unsplash)

Conflicten tussen buren, op het werk of huurders en verhuurders. Je kent ze wel. Ze kunnen wel al eens uit de hand lopen en worden dan vaak uitgevochten voor de rechtbank. Maar conflicten kunnen ook onderling opgelost worden, op eigen initiatief of onder begeleiding van een erkende bemiddelaar.

 

Men moest gedwongen thuisblijven, wat voor spanningen kan zorgen.

— Theo De Beir, voorzitter Federale Bemiddelingscommissie

Sinds de coronacrisis wordt er steeds meer gebruik gemaakt van bemiddeling, de zoektocht naar een compromis onder begeleiding van een erkende bemiddelaar. Dat is een neutrale, onafhankelijke derde persoon die een conflict tussen twee partijen probeert op te lossen door middel van communicatie.

"In de bemiddeling wordt gezocht naar een raakpunt of gemeenschappelijk belang dat doorgaans de basis vormt voor een duurzame oplossing", vertelt Theo De Beir, voorzitter van de Federale Bemiddelingscommissie in 'De Ochtend'.

Meer familiale en geldproblemen

Sinds het uitbreken van corona zijn het aantal conflicten gestegen. Mensen gaan ook steeds meer op zoek naar een erkende bemiddelaar om die conflicten op te lossen.

De coronacrisis heeft vooral voor een stijging gezorgd in twee domeinen: familiale conflicten en financiële conflicten. "Men moest gedwongen thuisblijven, wat voor spanningen kan zorgen. Tussen partners, maar ook met de kinderen", zegt de Beir.

"Maar er waren ook heel wat betaalproblemen. Zoals mensen die de huur niet meer konden betalen, maar ook bedrijven die de factuur niet meer konden betalen." 

Steeds meer online

De bemiddeling gebeurt ook steeds meer online. Voor de coronacrisis waren al enkele bemiddelaars daarmee bezig, vertelt De Beir. "Maar door de lockdown is die weg nu helemaal ingeslagen."

"Dat kan, al is het wat moeilijker doordat dat fysieke contact er niet is. Wij zitten liever aan tafel met personen. Maar ook wij moesten verder tijdens de lockdown."

Beluister het gesprek met Theo De Beir, voorzitter van de Federale Bemiddelingscommissie, in 'De Ochtend':

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet