De Wereld Vandaag
Consumenten krijgen meer transparantie in aankoop nieuwe bril
di 27 dec. - 5:16
Opticiens moeten vandaag een gedragscode ondertekenen waarin ze beloven de klanten eerlijk te informeren over kwaliteitsverschillen tussen de verschillende brilglazen. Het initiatief komt van minister-president Kris Peeters (CD&V). “Op die manier is het voor de consument duidelijk waar hij voor betaalt en kan hij met de juiste informatie de prijzen met andere opticiens vergelijken,” legt Jan Somers van Somers Optiek. “Voor ons verandert er weinig, we blijven hetzelfde doen." De maatregel wordt dus voornamelijk gebruikt om de klant op z’n gemak te stellen en te verzekeren dat de hoge prijs die hij betaalt, klopt.
Test-Aankoop ontdekte in de zomer van 2015 dat de prijsverschillen tussen brillen sterk kunnen verschillen. Bij een steekproef van 89 optiekzaken kwam de consumtenorganisatie tot de conclusie dat alle opticiens wel kwaliteitsvolle brillenglazen verkochten, maar dat het niet evident was om modellen en prijzen met elkaar te vergelijken.