Creatief met internet

16 januari 2019
Een foto van een ei is nu de meest gelikte instagramfoto aller tijden met meer dan 44 miljoen mensen die ‘m leuk vinden. Het zijn van die bizarre initiatieven die je ziet ontstaan op het internet en waar je alleen vol verbazing naar kan zitten kijken. Wie doet dit? Waarom? En waarom vinden 44 miljoen mensen het de moeite om daar aan mee te doen? Blijkbaar werkt het internet enorm stimulerend en is het een onuitputtelijke bron van creativitiet. Van hashtagspelletjes tot digtitale kunstwerken.

Dominique Deckmyn van De Standaard vergelijkt de 44 miljoen likes voor het ei met de gele hesjes beweging. Een soort revolte tegen de Kardashians van deze wereld die doorgaans met de meeste likes gaan lopen.

‘Wilfen’ is het fenomeen waarbij je als internetbezoeker op zoek naar informatie dusdanig wordt afgeleid dat je uiteindelijk heel andere informatie vindt dan waar je aanvankelijk naar op zoek was. De term komt van ‘wilfing’,een afkorting van ‘What was I looking for’? Wilfen kan ook een bron van lering en vermaak zijn. Vincent Byloo ‘wilft’ een hele uitzending lang en brengt tussendoor verslag uit van zijn dwaaltochten op het internet.

Wie een beetje notie heeft van programmeren kan online geweldig creatieve dingen doen.  Dries Depoorter is een mediakunstenaar die in zijn werk de mogelijkheden van het internet verkent. Ward Bogaert ging hem opzoeken.

Stijn De Paepe, moderne rederijker en twitterdichter, maakte een spotifygedicht op basis van Nederlandstalige songtitels.

Een van de dingen waar internetcreatievelingen zich het liefst mee bezig houden is het maken van memes. Memes zijn een manier om snel emoties te communiceren, soms zelfs sneller en accurater dan je met woorden zou kunnen. Taalkundige Freek Van de Velde over de taal der memes.

Het internet bestaat intussen 30 jaar. Kunnen we al een balans opmaken hoe de digitale wereld ons leven bepaalt? Techniekfilosofe Katleen Gabriëls.