Creëer jij bewust een positief imago op sociale media?

29 september 2014
Wat zetten we wel op sociale media: reisfoto’s, concertverslagen en een filmpje van onze Ice Bucket Challenge. Wat zetten we niet op social: dat we nog moeten afwassen, foto’s van een rustige avond thuis of de mededeling dat we rekeningen aan het betalen zijn. Zijn we allemaal leugenaars op Facebook

We zijn vaak interessanter op Facebook dan in het echte leven. We creëren bewust een imago op sociale media. En van anderen denken we vaak dat ze een interessanter leven hebben dan wijzelf.

Waarom doen we dat? Zijn we niet beter af als we ons Facebook-leven wat meer op ons echte leven laten lijken? Of is het inherent aan sociale media dat we daar het best mogelijke beeld van onszelf ophangen?

En wat met mensen die een fantastisch (virtueel) leven leiden op sociale media, door vanalles bij elkaar te liegen? Zoals de Nederlandse Zilla van den Born onlangs deed: ze ging zogezegd op reis naar Thailand, maar in werkelijkheid bleef ze gewoon thuis. De foto's op Facebook waren het resultaat van stevig Photoshop-werk.

Laure Van Hoecke, coördinator bij Linc vzw en netwerkcoördinator van Mediawijs.be geeft uitleg.

 

REAGEER!

Zet jij bewust alleen maar positieve verhalen op Facebook? Of maak je ook plaats voor de minder fijne momenten in het leven?
 
Stoor jij je aan mensen die niet alleen opgewekt nieuws op Facebook zetten, maar bijvoorbeeld ook een overlijdensbericht? Of vind je dat net waardevol?
 

 

Het forum is afgesloten. Wil je nog reageren? Mail dan naar hautekiet@radio1.be