Crowdfunding in de lift

18 augustus 2016
In België is dit jaar al 13,3 miljoen euro opgehaald via crowdfunding. Dat is een manier om geld in te zamelen buiten de bank om, rechtstreeks bij investeerders en ondernemers dus. Het fenomeen zit in de lift en is vooral populair bij beginnende bedrijven. De "Start Up Coffee Company" uit Brussel heeft via via crowdfunding zijn grote droom kunnen realiseren.

Oprichter Stephan Bral wilde aan zoveel mogelijk mensen zijn koffie tonen en laten smaken. Hij richtte daarvoor via het systeem van crowdfunding een koffiebar op. 171 mensen investeerden samen zo'n 18 300 euro. Op die manier kon Start Up Coffee Company een netwerk uitbouwen van ambassadeurs en toekomstige klanten.

Volgens Simon Douw, de oprichter van het Nederlandse crowdfundingagentschap Douw&Koren zit het fenomeen van crowdfunding in de lift. Zo'n 560 bedrijven in België haalden al 13,3 miljoen euro op, nu al meer dan vorig jaar. Ons land volgt daarmee de internationale trend en de stijgende populariteit zuigt ook andere bedrijven mee in het succes. 

In België kan je hierbij geholpen worden op twee manieren: via crowdfundingplatformen, websites om je projecten voor te stellen, maar bij Douw&Koren begeleidt men de ondernemers die de platforms willen gebruiken. Nieuw is ook dat niet alleen starters er beroep op doen, maar almaar meer volwassen bedrijven er hun toevlucht in zoeken om extra geld op te halen.

Helaas kan het ook wel eens fout lopen, zegt Simon Douw. Daarom moet je twee dingen goed in het oog houden.

Crowdfunding mag je niet vergelijken met sparen. Bij crowdfunding loopt je altijd risico's.
Simon Douw

Een ander zeer belangrijk element is de transparantie. Daar liept het bij Newsmonkey fout, zegt Douw. Investerdeers en platforms moeten weten waarmee ze bezig zijn. En daar is ook een goeie wetgeving bij nodig, maar daar kan België te rade gaan bij bv. Nederland en Groot-Brittannië, landen waar crowdfunding al een stap verder staat...

Het interview kan je hieronder beluisteren.

Herbeluister items