Crowdlending zit in de lift: wat is dit alternatief voor je spaarboekje dat "tot 9 procent rendement kan opleveren"?

15 januari 2022
De populariteit van crowdlending neemt in ons land sterk toe. Dat zegt Nathalie De Schepper, expert crowdsourcing, in 'De Ochtend'. Bij crowdlending lenen particulieren geld aan een groeiende onderneming, wat hen een jaarlijks rendement van 2 tot wel 9 procent oplevert. “Mensen staan op wachtlijsten om te kunnen intekenen op nieuwe investeringsprojecten.”

Beluister het gesprek met Nathalie De Schepper via Radio 1 Select.

Geld op je spaarrekening brengt steeds minder op, en dus gaan mensen op zoek naar alternatieven om hun centen te investeren. Een van die alternatieven is crowdlending. De opvolger van crowdfunding? “Neen. Crowdfunding is de overkoepelende term”, duidt experte Nathalie De Schepper. “Funding is financieringsvorm waarbij een grote groep mensen, de “crowd”, geld inlegt in een project. Crowdlending is een van de manieren waarop je geld kan inleggen. In dat geval geef je als particulier een lening aan een bedrijf, en ontvang je als tegenprestatie een rendement.”

“Succesratio van 100 procent”

Dat rendement kan volgens De Schepper erg variëren: “Bepaalde dossiers starten vanaf 2 procent, maar er zijn ook campagnes waar je tot 9 procent rendement uit een investering kan halen.” Let wel: hoe hoger het rendement, hoe risicovoller die investering is. “Je moet er altijd rekening mee houden dat je je geld kan verliezen.”

De crowdfundingplatformen die zulke investeringsprojecten aanbieden, proberen dat te vermijden door de bedrijven op voorhand grondig te screenen. “Die analyses zetten ze online. Je kan dus nagaan wat het risicoprofiel is van het project waarin je geld wil stoppen.” Zonder risico is het nooit, maar de succesratio van de meeste crowdfundingplatformen is volgens De Schepper ontzettend hoog: “Look & Fin bijvoorbeeld kende in 2021 een succesratio van 100 procent. Investeerders staan op wachtlijsten om te mogen intekenen op projecten. Een ticket van Tomorrowland te pakken krijgen, is soms nog makkelijker.”

Belangrijk is het volgens De Schepper om voor een betrouwbaar crowdfundingplatform te kiezen. “FSMA, de waakhond over de financiële markten en diensten, geeft vergunningen aan legitieme platformen. Op hun website vind je terug over welke platformen het gaat.”

“Investeerders steeds jonger”

Een hoog rendement is niet de enige reden waarom crowdlending in de lift zit. “Je hoeft niet over een groot kapitaal te beschikken om te investeren”, aldus De Schepper. “Met een paar honderd euro kan je bij de meeste platformen al van start gaan. Bovendien investeer je in iets heel tastbaar. Vaak ken je het bedrijf, of zie je door middel van hun producten of diensten welke meerwaarde ze creëren.”

Vooral jongere generaties worden om die redenen door crowdlending aangesproken. “Vroeger ging het eerder om een stereotiep profiel van mensen tussen de 40 en 50 die hun geld via alternatieve kanalen wilden beleggen. Tegenwoordig worden de investeerders steeds jonger.”

Inclusief gratis marketingcampagne

Niet alleen investeerders halen profijt uit crowdlending. “Als je een project via crowdlending aanbiedt, wordt er automatisch een soort marketingcampagne in gang gestoken. Je gaat je onderneming namelijk in de kijker zetten, je verhaal pitchen, mensen overtuigen om te investeren. Dat levert heel wat extra aandacht op. Bovendien worden alle mensen die instappen in het verhaal ambassadeurs van je bedrijf.” Bedrijven kunnen een succesvolle crowdlending ook als hefboom gebruiken. “Je kan na een geslaagde campagne naar de bank stappen en de lening krijgen die je daarvoor misschien niet toegewezen kreeg.”

Wil je een crowdlendingcampagne op poten zetten, dan moet je je eerst laten screenen door een crowdfundingplatform. “Het is niet de bedoeling om door middel van een funding bijvoorbeeld schulden je af te betalen. Je moet een gezond bedrijf zijn dat de ambitie heeft om te groeien en dat duidelijke mijlpalen kan voorschotelen.”

Van vastgoed tot modebedrijf

Vooral vastgoed deed het volgens De Schepper het voorbije jaar goed, al stappen de meest uiteenlopende soorten bedrijven in het crowdlendingverhaal. “Van koffiebar tot windmolenpark, van techbedrijf tot modebedrijf: aan keuze geen gebrek.”

Niet de bedoeling dat je via crowdlending schulden afbetaalt, je moet een gezond bedrijf zijn

Een van de bedrijven die extra kapitaal zocht en vond via crowdlending, is SkyeBase. Het zet drones in om inspecties uit te voeren binnen verschillende soorten industrieën. “Wij hebben in 2021 ongeveer 100 opdrachten uitgevoerd en plannen dit jaar te groeien naar 400 opdrachten”, klinkt het bij de ambitieuze CEO Jean-Louis Weemaes. Hij verzamelde ongeveer 320.000 euro door middel van crowdlending. “In ruil daarvoor krijgen onze investeerders, in totaal nu 85 mensen, een rente van 6 procent.”

Beluister het gesprek met Nathalie De Schepper via Radio 1 Select. 

Bron: vrtnws en 'De Ochtend' 

Luister ook: