Cuba, oud en nieuw: Roberto Fonseca

18 december 2016
Roberto Fonseca
Roberto Fonseca over Cuba en ABUC
De nieuwe Roberto Fonseca neemt ons mee op een trip naar het oude Cuba. Alle genres van het mooie, muzikale eiland zitten vervat in de vingers en de toetsen van de voormalige Buena Vista-pianist.

Bedoelen we dé Buena Vista Social Club? Inderdaad, het was Roberto Fonseca die de veertig jaar oudere Ruben Gonzalez mocht vervangen in één van de bekende bands die Ry Cooder en Wim Wenders opnieuw op de kaart zetten tijdens de jaren 1990. Herinner je de hele Cubaanse revival met Buena Vista en ook de Afro-Cuban All Stars, Ibrahim Ferrer en Omara Portuondo.

Sindsdien maakte Fonseca ook een paar solo albums, maar solo betekent nooit solo op Cuba. Muziek is een collectief, muziek zit overal, in de cafés, op straat. En ook in het onderwijs? Da's een ander verhaal: op de conservatoria van het nog steeds communistische Cuba gelden stricte regels als het gaat om muziekonderwijs, zo ondervond ook de jonge Fonseca. 

Met het nieuwe album ABUC heeft de Cubaanse pianist en componist een eerste album uit op het Amerikaanse jazzlabel Impulse! (zie ook John Coltrane! in het verleden, en nu o.m. John Scofield en Ibrahim Maalouf) en op deze 14 nieuwe tracks trekt de 41-jarige pianist alle registers open: de bezetting gaat van minimaal tot large en xtra large en alle mogelijke stijlen -mambo, guaracha en habanera- passeren de revue. Alle composities komen nochtans van de pianist zelf, op één track na, het openingsnummer Cubano Chant, dat komt van jazzpianist Ray Bryant. 

Enkele bekenden uit Cuba en uit de USA doen mee: Eliades Ochoa, het Orquesta Aragon, Trombone Shorty en zangeres Daymé Arocena. Maar niet dat die de boel overnemen: Fonseca is pianist-componist én ook orkestleider en houdt in die hoedanigheid de touwtjes stevig in handen.

Roberto Fonseca
Herbeluister het interview met Roberto Fonseca