"Da hè me heel de visscherie nie te makèn"

19 september 2017
Ine Beyen
Zo klonk de oma van Ine Beyen toen ze Cargo zag. De nieuwe film van Gilles Coulier, ook regisseur van de tv-serie Bevergem. De film dompelt je onder in de ruige mannenwereld van een vissersbedrijf. Ine, de vrouw achter profwielrenner Serge Pauwels, en haar oma vonden de film mooi maar hebben bedenkingen.

Ine Beyen was zelf profwielrenner maar is nu fulltime moeder van 2 kinderen. Ze moest Cargo wel zien want de film speelt zich af bij de Vuurtorenwijk in Oostende waar ze opgroeide. Haar opa was visser, net als de vader van haar oma die ‘op zee gebleven is’. Nogal logisch dat ze haar oma mee nam naar de film. 

Da hè me heel de visscherie nie te makèn.

Dat vond haar oma na de film in onvervalst West-Vlaams. De beelden zijn prachtig en het verhaal is mooi. Maar hier en daar klopt er iets niet. De vis wordt met de hand gesorteerd op het dek van het schip. Dat gebeurt tegenwoordig automatisch. Jean, de eigenaar van het schip zet illegalen over om niet failliet te gaan. 

 

Ik kan me niet voorstellen dat zoiets in Oostende gebeurt. Twintig illegalen op een schip zetten en hen even buiten de haven in een klein bootje steken.

Ine zag ook veel clichés. Elke visser had een ruige, onverzorgde baard, stond vol tattoos en had een kruis om zijn nek. Vissers zijn dus per definitie katholiek in de film. “Ik denk niet dat dat bij mijn opa zo uitgesproken was. Die tattoos kloppen wel. Elke visser had een tattoo. Als hij overboord ging en teruggevonden werd, konden ze hem zo identificeren." Op voorwaarde dat ze niet allemaal een anker op hun arm hadden natuurlijk. 
 

Ik denk niet dat mijn opa tattoos had. Dat moet ik aan mijn oma vragen.

De regisseur wou ook geen documentairefilm over de visserij brengen, denkt Ine. Maar het verhaal van drie broers die slecht met elkaar communiceren. Dat opzet is geslaagd. Cargo gaat ook over een rederij die het moeilijk heeft. "Heel realistisch want er schieten niet veel vissersboten meer over."

In Oostende varen nog 5 kleine garnaalschepen uit 's nachts. Die kleinere vissers, dat slinkt helaas.

Conclusie : mooie film, mooie beelden, een pakkend verhaal. Maar misschien moeten ze bij haar oma research doen voor de volgende vissersfilm.