"Daklozen en mensen zonder papieren zijn blinde vlek in vaccinatiecijfers"

27 april 2021
© Nick Fewings (Unsplash)
Eén van de groepen die heel moeilijk te bereiken is voor vaccinatie tegen corona, is die van de daklozen en mensen zonder een wettelijk verblijf in België. Het zou gaan om zo’n 100.000 tot 150.000 mensen in ons land, van wie er 50.000 tot 75.000 in Brussel wonen. Zij worden momenteel zelfs niet eens meegeteld in de lagere vaccinatiecijfers in bepaalde Brusselse gemeentes.

“Het is belangrijk om iedereen te bereiken, we moeten met z’n allen naar de 70 procent vaccinatiegraad gaan”, zegt Alexis Andries, directeur van de Belgische projecten voor Dokters van de Wereld in 'De Wereld Vandaag'.

Deze groep is heel moeilijk te bereiken door een combinatie van factoren. “Er is de culturele drempel, een zeer groot wantrouwen tegenover de overheid, een gigantische afstand tot informatie en dan zijn er ook nog de administratieve drempels. Geen rijksregisternummer of geen adres, betekent geen oproepingsbrief.”

Hoe we die groep mensen toch kunnen bereiken? “We moeten dit compenseren door heel veel nabijheid. We steunen daarvoor op de vertrouwensband die de lokale organisaties hebben ontwikkeld. Zij kunnen fake news of negatieve berichtgeving over vaccins op sociale media tegenspreken en de mensen helpen overtuigen. We moeten voorts specifieke tools ontwikkelen samen met de overheden.”

Andries denkt aan mobiele vaccinatieteams, of eventueel een speciaal vaccinatiecentrum voor dak- en thuislozen, met mensen die dan specifiek voorbereid zijn. Er zal wat extra energie naartoe moeten gaan, om de dak- en thuislozen te bereiken, zegt hij. “Bij de overheden is alvast het besef aanwezig dat we niemand in deze pandemie mogen achterlaten.”

Een goed vaccin voor die doelgroep zou alvast Johnson & Johnson zijn, omdat daar maar één dosis van nodig is. Binnenkort moet het mobiele team van start gaan, maar Andries hoopt dat er ook na deze pandemie een gezondheidsbeleid voor de precaire doelgroepen kan zijn.

Een goed vaccin voor deze precaire doelgroep zou Johnson & Johnson zijn, waar maar één dosis van nodig is.

Beluister het gesprek met Alexis Andries in 'De Wereld Vandaag' via Radio 1 Select

Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'

Lees ook: