Dankzij de eenhoorn vinden kinderen kaka niet meer vies

16 maart 2021
Screenshot Youtube: promofilmpje voor de Squatty Potty
"De eenhoorn is in zijn eentje verantwoordelijk voor de emancipatie van kaka" stelt Radio1-collega Ward Bogaert in een column voor ‘De Wereld van Sofie’. "De jeugd van tegenwoordig trekt er, pun intended, zijn neus niet meer voor op."

U moet zich eens proberen voor te stellen dat uw ouders u, laten we zeggen voor uw achtste verjaardag, een knuffelbeer gaven. Kijk eens hier, lieve jongen, je krijgt van ons een beer die kaka doet. En met die kaka mag je dan spelen, knutselen, ja, je mag de kaka zelfs opeten. Geef toe, u zou ’s anderendaags op school uit pure schaamte een verhaal verzonnen hebben over een coole racebaan met stoere Matchboxes.

Maar de jeugd van tegenwoordig trekt er, pun intended, zijn neus niet meer voor op. Weliswaar op een aantal voorwaarden: de kaka moet regenboogkleurig zijn, op slijm lijken en uit een cryptozoöligische endeldarm vloeien. Meer bepaald, die van een eenhoorn. U leest het goed, de eenhoorn - dat mythische beest dat Plinius de Oudere tweeduizend jaar geleden al beschreef in zijn Naturalis Historia – is in zijn eentje verantwoordelijk voor de emancipatie van de kaka.

En als u mij niet gelooft, dan moet u maar eens naar dit filmpje kijken:

Het is een reclamespot uit 2015 voor de Squatty Potty, een handig trapje waar u uw voeten op kan zetten terwijl u uw gevoeg doet. Het plaatst je endeldarm in de gezondste positie om te doen wat endeldarmen moeten doen en het behoedt je voor vreselijke aandoeningen, als daar zijn constipatie, aambeien en zelfs hersenbloedingen.

Een prachtig product, daar is iedereen het over eens, maar hoe maak je er in godsnaam reclame voor? Een kreunende man op een porseleinen pony, maak daar maar eens iets aantrekkelijks van. En dus hadden de broers Harmon, twee marketeers uit Utah, de geniale inval om de Squatty Potty uit de groezelige sfeer van het toilet naar een sprookjeswereld vol regenbogen en glitter te brengen. De kreunende man wordt vervangen door een fluffy eenhoorn met zijn poten op de Squatty Potty en de kaka door softijs, dat opgevangen wordt op hoorntjes en meteen geconsumeerd door breed glimlachende kindjes.

Het spotje was een inslaand succes. 170 miljoen keer werd het bekeken, vijf miljoen Squatty Potties gingen over de toonbank. Maar de kakkende eenhoorn bracht speelgoedmakers wereldwijd op ideeën. Wat als we de de ingrediënten om slijm te maken, al jaren een hit bij kinderen, nu eens apart laten inbrengen in een fluffy eenhoorn? Zet vervolgens de poopstand aan op de rug van het beest en het regenboogslijm stroomt rijkelijk uit de eenhoornendeldarm. Een instant succes, want de Poopy Surprise Unicorn is een van de best verkopende speelgoedartikels. Weg kakschaamte, met dank aan de eenhoorn.

Waarschuwing: Squatty Potty heeft ondertussen een nieuw filmpje klaar:

Deze keer met draken, centauren en zeemeermannen met darmproblemen. Er staat ons dus nog vanalles te wachten…

Ward Bogaert

Ward had het ook in 'De Wereld van Sofie' over eenhoornkaka. Herbeluister het fragment via Radio 1 Select

Lees ook: