De tien favoriete Oscarfilms van Ward Verrijcken

17 augustus 2016
Ward Verrijcken
Volgens filmrecensent Ward Verrijcken is de Oscar-uitreiking in Amerika "Bigger than Christmas". Een uur lang mocht hij Kobe Ilsen en de luisteraars inwijden in “Oscars voor beginners”. En bij zo’n inwijding hoort natuurlijk ook een lijstje met zijn 10 favoriete Oscarfilms. Zo weet je meteen weer wat doen de volgende dagen.

Ward heeft zijn favoriete films gerangschikt van oud naar jong.

1934: It Happened One Night

Een archetypische “screwball comedy”, een genre dat helaas te weinig of in ieder geval niet meer fatsoenlijk gemaakt wordt. Stijlvolle situaties, stijlvolle sterren, stijlvolle cinematografie.

1940: Rebecca

De enige Hitchcock-film die ooit de Oscar voor Beste Film kreeg. Heerlijk gotisch sprookje, met duistere seksuele ondertonen. Hier ben ik niet helemaal objectief: ik ben superfan van Hitchcock en over deze film heb ik mijn thesis gemaakt.

1942: Casablanca

Eén van de ultieme meesterwerken van Hollywood, en terecht. Perfecte film noir met onvergetelijke dialogen en vertolkingen.

1950: All About Eve

Misschien wel de beste dialogen ooit voor het witte doek geschreven. Film over acteren en de duistere achterzijde van showbusiness, met een onvergetelijke Bette Davis.

1962: Lawrence of Arabia

Een adembenemend epos, met ongeëvenaarde widescreen fotografie en het mooiste “special effect” ooit door een camera vastgelegd: de fenomenale blauwe ogen van de jonge, bloedmooie Peter O’Toole.

1965: The Sound of Music

Zoveel meer dan de obligate kerstfilm, waar hij nu voor doorgaat. Perfect geproduceerde musical, met een Julie Andrews die zich recht naar je hart acteert, én zingt.

1974: The Godfather Part 2

Het eerste deel had enkele jaren daarvoor ook al de Oscar voor Beste Film gewonnen, maar dit is het ultieme maffia-meesterwerk. De flashback-structuur geeft de dramatiek van het heden zoveel meer gewicht. En wàt een vertolkingen.

1991: The Silence of the Lambs

Van alle grote hedendaagse thrillers, is dit misschien wel de allergrootste. De horror krijgt een filosofische, haast poëtische diepgang door die hele spaarzame dialoogscènes tussen de perfect gecaste Anthony Hopkins en Jodie Foster. God, wat mis ik Foster op het witte doek.

1997: Titanic

Alles is té in dit rampensprookje, en het resultaat is onvergetelijke, romantische grootsheid. James Cameron verstaat de kunst om mijn gebruikelijke cynisme te laten verdwijnen zoals een ijsberg voor de zon.

2013: Twelve Years a Slave

Heel respectvolle maar toch waanzinnig efficiënte cinema over het trauma van de slavernij in de VS. De regie van de Britse Steve McQueen is even geëngageerd als artistiek.

Lees ook:

En wat is jouw favoriete Oscarfilm? Laat je reactie hieronder achter.