“De complexe problemen van daklozen hebben complexe antwoorden”

4 november 2017
De dagen worden korter, de nachten langer en kouder. Dat is vooral een probleem voor wie geen dak boven zijn hoofd heeft. Student geneeskunde en vrijwilliger bij het Rode Kruis Yassine Mazgout schreef een opiniestuk op vrtnws.be om de problemen van de daklozen aan te kaarten. “Sociale assistenten, artsen en politieagenten moeten leren dezelfde taal te spreken.”

Wanneer hij op ronde gaat met het Rode Kruis, legt Yassine telkens dezelfde route af tussen de Louizalaan en de Naamsepoort. Samen met andere vrijwilligers deelt hij dan voedsel, kleren en slaapgerief uit. “We komen altijd dezelfde mensen tegen. We doen ook ons best om iedereen bij voornaam te kennen en dat ze ons ook herkennen.”

Sommigen zijn zodanig introvert dat ze niet durven bedelen

Vaak komt het erop neer om de daklozen door die hulpverlening zich opnieuw meer mens te laten voelen. “Er zijn mensen die zodanig introvert zijn dat ze niet durven bedelen. Ze horen dagenlang of misschien wel wekenlang hun voornaam niet.”

Politie gooit spullen weg

In zijn opiniestuk kaart Yassine ook een ander probleem aan. De politie zou namelijk spullen als slaapzakken en rugzakken van de daklozen afnemen. “Ik denk niet dat die politieagenten dat slecht bedoelen, zij krijgen dat ook van hogerhand opgelegd, maar het is wel iets dat verschillende thuisloze vrienden ons bevestigen.”

Het komt weleens voor dat identiteitsbewijzen worden weggegooid

De politie komt dan langs, soms met een voorafgaande waarschuwing, dat ze over een uur terugkomen om alles op te ruimen. “Maar wat als je ligt te slapen op dat moment, of je hebt een afspraak bij een arts of het OCMW? Je kan dan terugkomen op je plaats en alles is verdwenen. Het komt wel eens voor dat een tas met identiteitsbewijzen wordt weggegooid. Dat zorgt voor heel wat frustratie.”

Oplossing

Elke actor moet de indruk hebben dat hun werk gaat helpen

Volgens Yassine ligt de oplossing van het probleem in betere communicatie en samenwerking over verschillende diensten heen. “Sociale assistenten, artsen en politieagenten moeten leren dezelfde taal te spreken. Daar moet natuurlijk ruimte en budget voor zijn. Elke actor moet de indruk hebben dat hun werk gaat helpen.”

Beleidsmakers moeten volgens Yassine niet naar hem luisteren, maar meer naar elkaar. “Ik denk dat er veel meer gecoördineerd en gemanaged kan worden voor een beter overzicht op de situatie. De complexe problemen van de daklozen hebben complexe antwoorden en je moet daar tijd en energie in steken.”

Radio 1 Select