“De concurrentie komt nu van overal”

11 oktober 2018
Ikea gaat volgens zijn CEO door een ‘radicale transformatie’. Ook bij andere winkels wordt er druk nagedacht over de toekomst. Daar zit online shoppen natuurlijk voor iets tussen.

“De technologische evolutie heeft zo hard ingebeukt op de winkelketens, dat ze niet anders kunnen dan nadenken over hoe ze met hun klanten omgaan”, zegt Jorg Snoeck van de website RetailDetail.
“Ikea wil naar zogenaamde multiformats, dat betekent dat je je aanpast aan het aantal mensen dat rond je winkel woont. Dat was niet altijd zo. De meeste van hun grote winkels zijn gebouwd toen er nog geen internet was. Niet alleen Ikea, maar ook bedrijven zoals Mediamarkt en Decathlon konden zich onderscheiden via een groot assortiment. Ze bouwden aan de rand van de stad, goed bereikbaar met de auto, en gezinnen deden een dagje Ikea.”

Elke retailer is aan het vechten om te overleven

“Maar vandaag zie je dat zeventig procent van de wereldbevolking in steden woont, verder weg van die grote winkels”, gaat Snoeck verder. “En die hebben niet allemaal een auto. Door het internet kan een dagje ikea nu gewoon digitaal.”
“Toch blijft het menselijk contact belangrijk. De winkels zetten daarom in op kleinere filialen met een meer persoonlijke touch. Brantano opent bijvoorbeeld zijn ‘Brantano boutiques’. Dat zijn kleinere winkels, maar wel met het volledige assortiment. Dat noemen ze ‘inline’ shoppen: het virtuele aanbod wordt naar de winkelvloer gebracht. Zo blijven de winkels klantvriendelijk, zonder al de producten fysiek in de winkel te hebben.”

Hyperpersonalisatie

Volgens Snoek is “elke retailer aan het vechten om te overleven”. “Bedrijven moeten transformeren aan een hoog tempo, want de consument koopt niet alleen maar in zijn buurt, maar ook over de grens. Plotseling is de hele wereld een concurrent. En omdat iedereen alles kan kopen, krijgen we hyperpersonalisatie: iedereen koopt volgens eigen smaak. Vroeger wilden veel mensen hetzelfde product. Dat is voorbij.”

Herbeluister

Lees ook: