De Wereld van Sofie
De credits die je verdient
ma 10 feb. - 10:14
Wat vindt Dries Depoorter er van dat er met zijn ideeën aan de haal gegaan wordt door anderen, soms ook voor commerciële doeleinden? Het werk van De Poorter waar de Dolly Parton Challenge rechtstreeks op gebaseerd lijkt, heet ‘Tinderin’ (zie foto).
Er zijn van die collega's die met je ideeën gaan lopen. Of die achteraf claimen dat hun bijdrage de grootste was, wanneer jij diep van binnen weet dat jij het ploeterwerk verricht hebt. Voor sommigen is dat ondankbare klusje gewoon hun eeuwige lot. Voor de wielerknecht bijvoorbeeld. Rijdt zich uit de naad voor de kopman, om die vervolgens de bloemen, de beker en de lovende woorden te zien in ontvangst nemen. Steekt dat dan niet? Max Vryens vroeg het aan meesterknecht Eddy Schepers.
Gisteren werden de Oscars uitgereikt en verscheen actrice Natalie Portman op de rode loper met een zwarte cape van Dior. In gouden stiksel waren namen aangebracht van vrouwen van wie Portman vindt dat ze onterecht niet genomineerd waren voor een oscar. Het is een oud zeer dat vrouwen niet altijd de erkenning krijgen die ze verdienen. Vincent Byloo lijst enkele vrouwen op die nooit of te nimmer de lofbetuigingen kregen die hen toe kwamen.
Erkenning krijgen lijkt erg belangrijk voor elk ons. Waarom is ons dat zo veel waard? Vragen voor professor klinische psychologie Elke Van Hoof.
Het gebeurt geregeld ook in de muziekwereld, dat sommige covers zo populair worden, dat mensen het origineel totaal vergeten. En dat dus andere muzikanten met de credits van een hit gaan lopen. Een bloemlezing door Stijn Vandeputte, ook gekend als muzikant Stijn.
Gisterenavond werden in Hollywood tal van dankwoorden uitgesproken. Acteurs, actrices, regisseurs willen de mensen die ze erkentelijk zijn en die mee aan de basis lagen van hun prijs, in de bloemetjes zetten. Het ene dankwoord komt al beter over dan het andere. Ward Bogaert struinde door de geschiedenis van dankwoorden en weet hoe het moet en vooral ook niet moet.