"De dingen zijn aan het keren"

26 februari 2019
Een maand na de lancering van de podcast 'fifty-fifty' merkt Annemie Peeters al een verandering op in het medialandschap. "Ik zie overal senioren. Juiste senioren. Terechte senioren. Senioren-zoals-ze-horen: van 70-plus."

Wie zwanger is, ziet overal zwangeren.
Dat zal wel ooit eens ergens onderzocht zijn, maar ik vind de naam niet van het fenomeen.
Of ik google volgens foute trefwoorden. Die zijn ‘focus’, ‘verwachting’ en ‘bevestiging’.
Ik kom uit bij ‘selffulfilling prophecy’, maar dat is niet wat ik zoek want niet wat ik bedoel.
Selffulfilling prophecy is handelend. Door je eigen verwachtingsgestuurde gedrag bewerkstelligen wat je verwachtte en dat was niks goeds.
Mijn profetie is passief, in de zin dat ze zonder verwachting is. Iets houdt je in die mate bezig, dat je overàl die ietsen ziet. Alsof jouw iets ook anderen inspireert.
Mijn profetie is positief. 

Voor alles: ik ben niet zwanger, dat zou belachelijk zijn.
Ik ben dus evenmin gefocust op zwangeren.
Waarom dan wel dit epistel?
Bij wijze van parallel, laten we zeggen. Ik zie namelijk overal vijftigplussers. Of nee, net niét, ik zie ze niet méér. Of toch niet meer op plaatsen waar ze niet horen.
Snapt u mij?
Moet ik beginnen bij het begin?
Wacht. We schrappen de zwangeren.

We (her)beginnen op 27 januari jongstleden, bij de lancering van de podcast 'fifty-fifty' die u, als u wil kunnen blijven volgen, dringend moet beluisteren (*).
Misschien moet u dat éérst doen, voor u verder leest.
Dan kan u straks per direct naar hier (**) en het zwangerenhoofdstuk overslaan.

PAUZE

(**) Iedereen weer aanwezig? Heeft u in de podcast gehoord hoe ik tekeer ging tegen de vokkes en de senioren – ttz niks tegen vokkes en senioren in het strààtbeeld, maar wel tegen die in de pers, met name tegen het onjuist gebruik van die zéér bepalende terminologie wanneer het ochot vijftigplussers betreft. Het is een soort van miscasting, een vorm van determinerende woordenschat die er toe leidt dat wij, vijftigplussers, als oud en afgeschreven worden beschouwd. Waardoor we onder andere geen werk vinden.
Dààrom is fifty-fifty in het leven geroepen, om die beeldvorming te stoppen.
Op de kop één maand ben ik daar nu mee bezig.
Als een gek.

Sindsdien zie ik overal senioren. Juiste senioren. Terechte senioren. Senioren-zoals-ze-horen: van 70-plus.

Het Laatste Nieuws – die van het ‘vokke van zestig’, amper een halfjaar terug - brengt tegenwoordig reeksen over ‘senioren en hun smartphone’. De Freddy’s, de Romains of de Romainen, de Georgetten en de Liliannen die daarin worden opgevoerd, zijn zonder uitzondering zeventigers. Ze bedienen hun rolluiken met de smartphone!
De aftandse radiospot van Plus-Magazine is veranderd en klinkt nu fris&fluks. Zoals een turnkring.
In tranen (van geluk) ben ik ei zo na uitgebarsten bij DSMagazine dit weekend, waarin de zomertrends voor 2019 worden geshowd door ‘tijdloze modellen’. Er staat géén leeftijd bij. Zo hoort het.

De dingen zijn aan het keren!!
The times, they are a-changin’!! Om het historisch gewicht te benadrukken.

Lang leve de media!
Voortaan zal ik mij focussen op AXA

(*) podcast fifty-fifty, op deze site, vlakbij, te vinden

Lees ook:

Radio 1 Select