Dé held van het genre maakt zijn comeback: Girma Bèyènè

22 februari 2017
Mulatu Astatke en Black Flower zijn intussen wel bekende namen bij de liefhebbers van de zogenaamde Ethiojazz. En wie al eens dieper is gaan graven, is daarbij ongetwijfeld gestoten op de schitterende platenreeks 'Ethiopiques' van de Franse producer Francis Falcetto. Die platenreeks is een soort schatkist van de Ethiopische muziek - jazz, soul, funk, pop en meer traditionele dingen - en biedt een soort luister-encyclopedie over de gouden jaren (1960-1975) van de Ethiopische muziekindustrie.

Het gaat om muziek die destijds is verschenen op legendarische labels als Amha en Kaifa. Falcetto heeft de rechten voor al dat materiaal bemachtigd en brengt die oude opnames sinds 1996 opnieuw uit op schitterende compilaties, goed gedocumenteerd met uitvoerige verhalen en veel foto's uit die tijd. Af en toe gebruikt hij het Ethiopiques-keurmerk ook voor nieuwe opnames en zo is net volume 30 in de reeks verschenen: 'Mistakes on purpose' van Girma Bèyènè & Akalé Wubé

 

Girma Bèyènè is een Ethiopische pianist en zanger, Akalé Wubé een Franse Ethiojazzgroep die je zou kunnen vergelijken met "onze" Black Flower. Onder invloed van de Ethiopiques-reeks en andere muziek uit de gouden jaren van de Ethiopische muziek doen die Parijzenaars al ruim acht jaar hun eigen ding, met ook flink wat echo's uit de jazz, funk en soul. Die echo's zijn ook te horen in de muziek die Girma Bèyènè heeft gemaakt in zijn gloriedagen bij het Amha label. Onder eigen naam heeft hij toen niet zoveel opnames gemaakt, maar hij was wel een van de belangrijkste componisten en arrangeurs van het label. Zijn rol bij Amha is een beetje te vergelijken met die van Willie Dixon bij het Amerikaanse Chess label: een man op de achtergrond maar van essentieel belang voor de sound. 

 

Pluis er de boekjes van de Ethiopiques-platenreeks maar op na en je komt de naam Girma Bèyènè heel vaak tegen. Hij is ook de schrijver van 'Muziqawi silt', dé klassieke hit van de Ethiojazz. Ontelbare covers zijn ervan gemaakt en zelf heeft hij het nummer opgenomen met The Wallias Band in 1977. En nu opnieuw met de jongens van Akalé Wubé op 'Mistakes on purpose'. 

 

Op die plaat spelen de Ethiopische veteraan en de Franse jonkies heel wat van de oude hits van Girma Bèyènè, maar ook nieuw gecomponeerde songs. Francis Falcetto luisterde mee vanachter de knoppen en hoorde dat het goed was. Et voilà: Ethiopiques nummer 30. Daarop laat Girma Bèyènè zijn ontspannen parlando horen - donker gerijpt tegenover die opnames uit de jaren '60 en '70 - en hij speelt mee op orgel en piano, bij momenten zelfs heel wild en vrij. Het is een heel gevarieerde en onderhoudende plaat die gaat van soul en funk over jazz en blues tot zelfs een soort smartlap popsong. De titel van de plaat 'Mistakes on purpose' doet me denken aan 'Perfectie met een gaatje' van de Nederlandse schrijver J. Bernlef over zijn jazzliefhebberij. Die smartlap mag in het gaatje verdwijnen, maar voor de rest is deze 'Mistakes on purpose' van Girma Bèyènè & Akalé Wubé perfecte verwennerij voor de liefhebber van Ethiojazz.

 

En de verwennerij kan niet op, want Akalé Wubé (zonder Girma Bèyènè) doet dezer dagen een fijne double bill met Black Flower in onze contreien:

- 22 februari: C-Mine in Genk

- 23 februari: CC in Strombeek

- 24 februari: De Kuub van de Warande in Turnhout

- 3 maart: N9 in Eeklo

Radio 1 Select