Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De bende van Annemie

"De hit 'Drank & Drugs' leverde op Spotify maar €4000 op"

ma 18 dec. - 6:30

Lennert Coorevits won vijf jaar geleden, samen met z'n broer Janus, Humo's Rock Rally. Samen vormen de twee broers immers het muzikale duo Compact Disk Dummies. In De Bende vertelt Lennert hoe het voor een muzikant steeds weer aanpassen is in deze moderne tijden van Spotify en andere streamingdiensten.
Lennert Coorevits © VRT

De nummers van Compact Disk Dummies worden wel goed beluisterd op Spotify, maar veel levert dat niet op. "De best beluisterde nummers halen ongeveer 500.000 streams. Maar als we 500.000 platen hadden verkocht, zou ik hier met een dikkere auto zijn toegekomen!" Financieel brengt een gestreamd nummer dus zeker niet zoveel op. "Eén stream brengt ongeveer 0, 0032 eurocent op." 

Twee jaar geleden was Drank & Drugs een gróte hit in Vlaanderen en Nederland. Maar de beluistering op Spotify heeft hen ongeveer € 4000 opgeleverd. Dat is weinig.

Uiteraard beseft Lennert dat streaming  ook veel voordelen heeft. "Het is zó van deze tijd: alles is toegankelijk, alles is beschikbaar, het is goedkoop." Op die manier heeft hij ook al veel muziek leren kennen. "Spotify kent mij zó goed, door al die algoritmes en al die kennis die ze van mij verzamelen." 

Ik kan leven van de muziek, niet van Spotify alleen.

De tijden zijn ook echt wel veranderd, vindt Lennert: "Nu draait het om de beleving, dus om de live optredens. Vroeger toerden bands om hun plaat te promoten, die optredens leverden weinig op. Nu is het bijna omgekeerd!" En dus maken ze van hun optreden wel echt een ervaring, iets dat je wíl meemaken. 

Muziek zélf verandert ook onder invloed van Spotify. "De muziek moet toegankelijker worden, zo lijkt het toch. De eerste dertig seconden zijn superbelangrijk, want vanaf dan begint een nummer op te brengen." Daardoor vindt Lennert heel veel muziek saai, net omdat ze in die eerste dertig seconden vooral proberen het publiek te 'pleasen'. 

Don't bore us, get to the chorus: dat devies wordt alsmaar belangrijker!

Lennert wil zich niet laten dicteren door de algoritmes van Spotify. "Dan haal je toch een deel van de creativiteit weg." Toch beseft hij maar al te goed dat je er niet langer omheen kunt. "Bovendien zorgt het voor minder illegale downloads. Er valt dus wel degelijk iets voor te zeggen."

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet