De hype achter Clubhouse: wat maakt de app zo speciaal? "Lang geleden dat ik nog nieuwe mensen heb leren kennen"

15 februari 2021
© Dmitry Mashkin (Unsplash)
Clubhouse is één van de snelst groeiende socialemediaplatformen van het moment. De praatapp werd in april vorig jaar opgericht en heeft al grote namen, zoals Elon Musk en Oprah Winfrey weten overtuigen. Het maakt Facebook-topman Mark Zuckerberg zenuwachtig. Hij werkt ondertussen aan een kopie. Hoe werkt Clubhouse? En waaraan heeft de app zijn succes te danken? Internetdeskundige Clo Willaerts vertelt erover in 'Nieuwe Feiten'.

De hipste app van het moment is ongetwijfeld: Clubhouse. De kans is groot dat je er nog nooit van gehoord hebt, maar het socialemediaplatform is, ook in ons land, een ware hype aan het worden. Grote namen, zoals Teslabaas Elon Musk, televisiepersoonlijkheid Oprah Winfrey en stand-upcomedian Chris Rock zijn al verkocht. Ook internetdeskundige Clo Willaerts is fan. "Het is geleden van de oprichting van Twitter dat ik zo enthousiast ben geweest over een app", vertelt ze in 'Nieuwe Feiten'. 

Interactieve podcast

Wat maakt Clubhouse zo speciaal? In tegenstelling tot de klassieke socialemediaplatformen die met tekst, foto's of video werken, kan je in Clubhouse deelnemen aan gesprekken die op dat moment live plaatsvinden. "Er worden 'rooms' georganiseerd door moderatoren en dan kan je daaraan deelnemen. Je moet eerst en vooral je interesses aangeven en op basis daarvan krijg je enkele selecties van rooms voorgeschoteld die jij interessant kan vinden. Meestal heeft elke room een hoofdspreker, maar als je geluk hebt, kan de micro aan jou worden doorgegeven. Het is dus een soort van interactieve podcast", aldus Willaerts.

De moderatoren bepalen wie het woord heeft. Clubhouse doet dit om te vermijden dat iedereen door elkaar begint te praten. Als gebruiker krijg je ook een overzicht van alle gesprekken die in de toekomst zullen plaatsvinden. "Als je nu het woord krijgt, maar toch beslist dat je niet wil spreken, dan kan je 'in stilte de kamer verlaten', wat ook mooi is", vertelt Willaerts.", aldus Willaerts.

Daarnaast is Clubhouse momenteel nog een exclusieve app. "De app werkt met 'invite only'. Je kan pas deelnemen als je uitgenodigd wordt door iemand die al in de app zit. Deze exclusiviteit is een manier om te groeien en een vorm van marketing. Omdat het zo moeilijk is om de app te betreden, willen mensen uit het gevoel 'fear of missing out' er nog meer deel van uitmaken", aldus Willaerts. 

In Clubhouse vinden de gesprekken plaats in verschillende virtuele kamers. Lees verder onder de afbeelding.

Clubhouse
Clubhouse

Datingrooms

Maar hoe komt het dat Clubhouse zo gehypet wordt? “Het draait niet allemaal om serieuze lezingen van topmannen. Er bestaan bijvoorbeeld ook datingrooms. Het voordeel is natuurlijk dat het hier echt om de inhoud gaat, je kan hier niets faken. Daardoor is Clubhouse intiemer en authentieker dan andere socialemediaplatformen. Ik heb heel aangename gesprekken gevoerd en heb nieuwe mensen leren kennen. Het is lang geleden dat ik nog nieuwe mensen heb leren kennen op de klassieke sociale media. Daar is het moeilijker, omdat je in dezelfde bubbel blijft", aldus Willaerts. 

Alleen voor iPhone

Volgens Willaerts is Clubhouse ook uniek omdat je grote namen zoals Mark Zuckerberg en Elon Musk ‘in realtime’ en ongefilterd kan bezig horen over hun passie. Ook Oprah Winfrey en stand-upcomedian Chris Rock hebben ondertussen druk beluisterde panelgesprekken gehouden in de app.

Clubhouse heeft nu twee miljoen gebruikers, maar het aantal gebruikers stijgt snel. Desondanks zijn er nog enkele zaken die geperfectioneerd moeten worden. "De app bestaat nog maar een klein jaar en je merkt daar dat de app toch nog wat tekortkomingen heeft. Zo bestaat er ook nog geen versie voor Android. Je kan de app voorlopig alleen downloaden als je een iPhone hebt."

Wat de toekomst voor Clubhouse zal brengen, is nog onduidelijk. Maar Willaerts vindt dat de app op het juiste moment komt en kan alvast niet meer zonder. “We zitten allemaal opgesloten en snakken naar persoonlijk contact. En met Clubhouse heb je iets in je oor om even te ontsnappen aan de waan van de dag."

Beluister het gesprek met Internetdeskundige Clo Willaerts in 'Nieuwe Feiten':

Bron: vrtnws.be en 'Nieuwe Feiten'