Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De jacht op de elektrische deelstep: slimme marketing of duurzame mobiliteit?

vr 8 feb. - 6:12

Ze zijn duurzaam, gebruiksvriendelijk én ze halen auto's van de weg. Dat zijn de argumenten waarmee deelstepbedrijven zich profileren. Toch kregen bedrijven die elektrische steps aanbieden, zoals Lime en Bird, al heel wat kritiek.
Steps naast de deelfietsen in Antwerpen

“Ik stel de duurzame mobiliteitsdoelstelling van elektrische deelsteps in vraag”, zegt Nils Wuytens, mobiliteitsadviseur bij The New Drive. Ook het opladen dat door gebruikers wordt gedaan, roept vragen op. VRT NWS nam de nieuwe mobiliteitsvorm onder de loep.

Elektrische deelsteps zijn intussen vertrouwd in de straten van grote steden zoals Antwerpen en Brussel. Opdat ze blijven werken, moeten ze ook worden opgeladen. Die taak laten bedrijven zoals Lime en Bird, over aan hun gebruikers.  Tegen een vergoeding wel te verstaan. Op die manier hoeven ze zelf geen mensen aan te werven en oplaadpunten te voorzien en vergroten ze hun winst. Volgens Jonatan de Boer, general manager bij Bird Benelux, is die kostenbesparing niet het belangrijkste argument. "Het grote voordeel is dat we op deze manier erg snel een grote groep mensen kunnen inzetten die de elektrische steps kunnen opladen of binnenzetten als het plots heel slecht weer wordt."

Die aanpak is succesvol en dat zie je aan de marktwaarde van het bedrijf. “Bird is echt een wereldspeler”, verduidelijkt Nils Wuytens, adviseur Mobiliteit bij The New Drive. “Het bedrijf heeft momenteel een beurswaarde van zo'n 2 miljard dollar en het bedrijf maakt winst. Goed voor de aandeelhouders dus."

Bird zet naar eigen zeggen erg in op duurzaamheid. Met deelsteps beweren ze een alternatief te hebben voor de auto. Maar of ze echt duurzame  mobiliteitsdoelstellingen hebben, trekt Wuytens in twijfel. “Het voornaamste doel van Bird is winstmaximalisatie. Dat doen ze door hun gebruikers te laten instaan voor de dienstverlening die ze normaal zouden moeten uitvoeren, bijvoorbeeld het opladen van deze toestellen. Als je weet dat een step–volgens verschillende internetbronnen- tussen de 300 en 500 ritten zou moeten meegaan, dan gaat het niet echt om een duurzame oplossing. Het betekent dat de elektrische steps slechts een levensduur van één tot twee jaar zouden hebben. Ik denk dus niet dat we van een echt duurzame mobiliteitsoplossing kunnen spreken.”

Antwerpen telt momenteel zo’n 450 deelsteps en zo'n 300 “juicers” (zo noemt Lime de mensen die de elektrische deelstep thuis opladen, red.). Maar niet iedereen laadt elke nacht één of meerdere steps op.  Aman Tanweer (44) is één van die juicers. Hij is bewakingsagent  maar ’s avonds jaagt hij enkele uren op deelsteps. “Een sport als een ander”, vindt hij. Om 9u03 begint Aman met het scannen van steps. Zo reserveert hij ze, hij verzamelt ze en laadt ze 's nachts op. Voor zeven uur 's morgens zet hij de steps met een volle batterij weer op straat. Een opgeladen step levert hem minstens 3,5 euro op. Maar er zijn er die meer opbrengen. “Er zijn verschillende prijscategorieën”, zegt Aman. “Zo heb je Birdies van 4 euro, van 7 euro, maar ook van 12 euro, die zijn moeilijker te vinden. Hoe meer moeite je moet doen, hoe meer je verdient.”

Op de app op zijn GSM ziet Aman waar alle deelsteps te vinden zijn. “Zie je dat? Straks verschijnen er allemaal groene lichtjes op de kaart en dan zijn de straten gevuld met geld”, zegt hij enthousiast. Aman moet twaalf steps verzamelen om uit de kosten te komen. Al de rest is meegenomen, al moeten er wel nog belastingen worden betaald op deze bijverdienste. Of de juicers allemaal netjes hun extra inkomsten aangeven bij de belastingen, is de vraag.  Ook het busje dat hij kocht om de steps in te laden, betaalt hij met dat geld. “Het is een gezonde sport. Ik loop continu achter steps aan. Veel leuker dan thuis zitten.”

Er zit veel potentieel in het nieuwe vervoersmiddel. Dat ziet ook Nils Wuytens. Maar een regulerend kader is nog ver zoek en dat kan voor problemen zorgen. “Zowel bij Bird als bij de overheid ontbreekt er een concrete wetgeving. Juicers mogen in feite doen wat ze willen, wat wel eens voor problemen zorgt. In andere steden, zoals New York of Los Angeles, zijn er al heel wat problemen geweest. Men doet er alles aan om zo veel mogelijk steps binnen te halen. Hetzelfde probleem als we bij Uber zagen enkele jaren geleden. De technologie heeft ons regelgevend kader ingehaald, waardoor we opnieuw stappen vooruit moeten zetten om bij te benen.”

Bron: vrtnws.be

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet