De kracht van het publiek

31 augustus 2020
Afgelopen weekend startte één van de hoogtepunten van de sportzomer alsnog! De Tour natuurlijk, met een pak minder toeschouwers weliswaar. En het zal ten vroegste midden september zijn eer we opnieuw voetbalsupporters in de stadions zien. Met mondjesmaat. En met mondmaskers! Maar wat betekent die afwezigheid of slechts zeer beperkte aanwezigheid van het publiek voor die sporters? Of voor muzikanten of acteurs? Waarin schuilt exact de kracht van een publiek?

Wielrenner Paul Herygers gelooft rotsvast dat hij in 1994 geen wereldkampioen was geworden in Koksijde als het publiek hem toen niet zo had gesteund. Samen met reporter Ward Bogaert herbeleeft hij die wedstrijd. En één vrouw uit het publiek zal hij zich zijn leven lang herinneren. Als één van de uitzonderingen wilde ze vermijden dat “dat zonnebankmanneke” en “dikke nek” Herygers de Nederlander Richard Groenendaal nog zou inhalen.

Hoe groot is de kracht van een publiek? Is dat meetbaar? Is het afwezige publiek effectief de verklaring voor tot nu toe minder gewonnen thuismatchen in de Jupiler Pro League? Een vraag voor sportpsycholoog Bert De Cuyper, docent bij het departement bewegingswetenschappen aan de KU Leuven.

Als er geen publiek aanwezig mag zijn, dan creëren we toch gewoon publiek? Voetbalwedstrijden worden dezer dagen “gepimpt” met fake publiek. Pere Solo Cannellas is chief Audio Engineer bij Mediapro en gaf de voorbije weken lessen in “publiekmaken” aan de mensen van Eleven Sports. Hoe moeilijk of makkelijk is het om dat geloofwaardig te doen?

Acteur en muzikant Tom Vermeir moest het deze zomer net als zoveel collega's helaas zonder publiek stellen. Nochtans de reden waarom hij doet wat hij doet, interactie met een publiek? Hoe groot is de morele schade, om nog te zwijgen over de financiële impact?

Op sommige momenten is de kracht van een publiek plots wel erg voelbaar. Het publiek mengt zich met de set, stormt het podium op, blijft maar brullen om dat ene nummer dat de band al lang beu is toch te horen. En soms gaat een muzikant overstag, soms ook niet. De versie van “Like a rolling stone” tijdens een concert in Manchester in 1965 is zo één van die cruciale publieksmomenten voor Bob Dylan. Max Vrijens zocht en vond meer van dat soort schitterende momenten tijdens live optredens.

En wat is een radioprogramma zonder publiek? Sofie Lemaire brengt een ode aan jou, luisteraar, want elke dag weer ben je daar ergens, zij het onzichtbaar.

Lees ook: