"De maatregelen om het fijn stof te beperken, geven mij nu al een hartaanval"

25 maart 2022
Bas Birker moet als comedian vaak de baan op. En in tijden van een smogalarm is dat niet zo makkelijk. Gelukkig zijn de regels op zijn Belgisch geregeld.

Beluister het middagjournaal van Bas Birker in 'Nieuwe Feiten' via Radio 1 Select

Liefste landgenoten,

Dat was even schrikken, hé, een smogalarm. Zelf zit ik al een tijdje te wachten op een luchtalarm of nieuwe coronawaarschuwing, maar dit keer is het dus geen virus of kernbom dat onze longen bedreigt, maar fijnstof. Mijn adem stokte toen ik het hoorde.

Het laatste smogalarm dateert van acht jaar geleden en dus het is logisch dat allerhande mensen allerhande vragen hadden. Waarom heet het fijnstof als het stom stof is? Waarom moet ik de fiets pakken als ik geen zware inspanningen mag doen? Mogen we onze houtkachel wél gebruiken als die niet op de snelweg rijdt? Mijn lievelingsvraag vandaag: ‘geldt de snelheidsbeperking van 90 ook voor elektrische wagens?’ Het antwoord is België in een notendop: Ja. We kunnen niet voor verschillende voertuigen op dezelfde weg verschillende snelheidslimieten gaan hanteren.

Inderdaad. Stel je voor dat auto’s 120 mogen rijden en vrachtwagens of auto’s met een aanhangwagen en een totaalgewicht van meer 3500 kilo maar 90, uitgezonderd touringcars, want die mogen 100, maar niet allemaal. Het zou een zootje worden. Evengoed: prima dat de regels vandaag wel eenduidig zijn. Er geldt dus een snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur voor alle voertuigen op verschillende snelwegen.

Als mijn leven een stripboek was, zou de tekenaar een vraagteken en imploderende schedel tekenen toen ik die laatste drie woorden las. Op. Verschillende. Snelwegen. Ik zocht een kaartje en keek in mijn agenda. Vanavond moet ik via Melle naar Kortrijk. Vroeger plande ik mijn route. Nu maak ik een snelheidslimietenoverzichtsnotitie. Plankje leeg, drie keer woordwaarde.

Ergo. Vanuit Merksem rijd ik straks met 90 kilometer per uur een stukje over de ring en de A12, op weg naar de Liefkenshoektunnel. Dan mag ik een stukje 120, want dat stuk ring is uitgezonderd. Helaas moet ik dan vertragen voor de tunnels, al compenseer ik dat met een stukje 120 op de E34, om dan wel terug naar 90 te moeten op de E17. Dan pak ik met 120 de R4, want daar mag je in principe 90, behalve het stuk tussen Gent-Zeehaven en Melle. Vanuit daar is het dan 90 op de E40 tot Gent, alwaar ik terug op de E17 weer 120 mag. Tot Waregem. Maar dan is het met 90 niet zo lang meer naar Kortrijk.

Het inademen van fijnstof kan leiden tot ademhalingsproblemen en hart- en vaatziekten. Vast heel gevaarlijk. Maar de maatregelen om het fijnstof te beperken geven mij nu al een hartaanval. En een tweede als ik de boetes binnen krijg. Al een geluk dat die flitsmarathon gisteren was.

Beluister het middagjournaal van Bas Birker in 'Nieuwe Feiten' via Radio 1 Select

Luister ook