De Mondscheinsonate zoals het hoort

14 maart 2020
© publiek domein, Wikipedia
Ta ta ta taa! De vijfde. En de Negende: Alle Menschen werden Brüder. Für Elise. En de Mondscheinsonate. Dat moeten zo ongeveer de bekendste stukken van Beethoven zijn. Beethovens evergreens, de melodieën die wel eens gefloten worden tijdens het werk, en die elke huis-, tuin- en keukenpianist in de vingers heeft.

Over de Mondscheinsonate gaan we het zaterdag hebben. Of zoals mensen met een diploma musicologie het stuk noemen: de pianosonate nr. 14 in cis mineur, opus 27 nr. 2 van Ludwig van Beethoven. Hier is ze:

(Tekst loopt door onder het filmpje)

Mooi, magnifiek, verrukkelijk, superbe, splendide, subliem! Je ziet het met maanlicht overgoten meer zo voor je. Hoogtepunt van de romantiek. Dank u Ludwig.

Ludwig, dames en heren, heeft zich zonet omgedraaid in zijn graf. De uitvoering die u net heeft gehoord is niet wat in de partituur staat, laat staan wat Beethoven heeft bedoeld.

Senne Guns, bekend van radio en radio, zelf een niet onverdienstelijk pianist en componist, zal zaterdag in Interne Keuken komen uitleggen waarom de Mondscheinsonate zo vaak verkeerd wordt uitgevoerd. En wij slepen een piano aan, dan kan Senne meteen laten horen hoe het wel moet.

Beluister het volledige gesprek :

Radio 1 Select