“De overheid werd meer geïnspireerd door de ondernemers dan omgekeerd"

26 mei 2020
© Headway (via Unsplash.com)
Onze economie start opnieuw op. Een normale werkdag, achter de bureau of aan de koffiemachine lijkt voor velen een eeuwigheid geleden. Er is zoveel gebeurd, maar tegelijkertijd ook eigenlijk niets. Dus, stelt Karolien Debecker in ‘Achter De Feiten’ de vragen: 'Hoe zou het eigenlijk zijn met onze ondernemers? Hoe hebben zij deze periode beleefd? En welke opportuniteiten bracht de crisis?

Volgens de gegevens van het Rijksinstituut voor Arbeidsvoorziening (RVA) van 11 mei voor de maand april hebben 129.174 werkgevers een verzoek tot het systeem van tijdelijke werkloosheid ingediend, wat neerkomt op een potentieel totaal van 1.179.051 werknemers.

Voor sommige ondernemers was het echter niet nodig om van het systeem voor tijdelijke werkloosheid gebruik te maken, en werden de opportuniteiten in de crisis gevonden én ten volle uitgespeeld. We spreken met twee ondernemers: Xavier Lambrecht van de ‘health care devision van Ontex, het bedrijf dat onder meer luiers maakt en Gertjan De Smet één van de oprichters van productiehuis Geronimo. Zij moesten snel schakelen en hebben door de crisis een nieuwe markt aangeboord.

Mensen van andere reclamebureaus kwamen vragen of wij werk hadden voor hen. We hebben ze kunnen overnemen en aan het werk zetten. Dit was een echte brain gain “dankzij” de crisis.
Gertjan De Smet

Vinger aan de pols

Een gedeeltelijke verklaring voor het snelle schakelen van beide bedrijven is het feit dat ze al vroeg voor de echte lockdown deze crisis zagen aankomen. Ze konden al actie ondernemen nog voor de feiten plaatsvonden.

“Wij hebben een productieorgaan in Italië dus eind februari hadden we al onmiddellijk door dat het een drastische impact zou hebben, toen was duidelijk voor ons dat we gingen moeten schakelen” zegt Lambrecht. Ook Geronimo was er vroeg bij: : "11 februari waarschuwden wij al voor een lockdown en we wilden dit historisch moment capteren. Eerst kregen we veel tegenkanting maar we waren wel de eersten met een programma over corona."

Ook het durven nemen van risico’s bleek een cruciale factor te zijn, Ontex had niet de juiste machines om mondmaskers te maken, die aankoop hebben ze in volle crisis toch gedaan. En bij Geronimo hebben ze de cel verantwoordelijk voor de productie van reality helemaal omgebouwd.

Welke plaats heeft de overheid in dit verhaal? Zij waren vooral heel dankbaar dat de ondernemers zoveel initiatieven hebben opgezet.

De overheid is meer geïnspireerd geraakt door de ondernemers dan omgekeerd.
Gertjan De Smet

De ondernemers hebben geleerd dat je niet mag opgeven.

Nooit opgeven, met één sterk idee kan je je al uit de slag trekken.
Gertjan De Smet

En vertrouwen hebben in je werknemers is ook heel belangrijk, een goeie communicatie naar hen toe speelt dan ook een belangrijke rol.

Mensen zijn weerbaarder dan we vaak denken, wij hebben in de coronaperiode bijna geen absenteïsme gehad van werknemers en we communiceerden ook eerlijk.
Xavier Lambrecht

Beluister de integrale uitzending van 'Achter De Feiten':

'Achter De Feiten' bespreekt deze week de opportuniteiten door de coronacrisis. Welke dingen kunnen we wel meenemen uit deze periode? Waar kunnen we uit leren?

Lees meer:

Radio 1 Select