“De prijs voor een City Pass ligt te hoog”

28 december 2018
De City Pass, het gecombineerde stadsabonnement van De Lijn en de NMBS, was niet meteen een schot in de roos. Het abonnement werd vorig jaar gelanceerd. Sindsdien zijn er 459 exemplaren verkocht in Antwerpen, en 79 in Gent.

“Ik had ervoor gevreesd”, vertelt Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit in Gent, in De Ochtend. “De prijs die men vraagt voor zo’n City Pass ligt vrij hoog voor wat men er eigenlijk voor krijgt”.

De prijs die men vraagt voor zo’n City Pass ligt vrij hoog voor wat men er eigenlijk voor krijgt

Een City Pass kost je 60 euro per maand, en dan kan je, alleen in de stad, de trein, tram en bus nemen. “Je krijgt er niet zoveel bij in vergelijking met het klassieke abonnement van De Lijn, de Omnipas”, gaat Watteeuw verder. “We hebben in Gent eigenlijk niet zoveel stations. Dus voor dat bedrag krijg je geen stadspas, maar een lijnabonnement voor Vlaanderen, plus enkele stations in Gent. En dat is te weinig”.

Het product is relatief bekend, alleen blijft de verkoop nog achter

“We mogen niet vergeten dat we nog in de lanceringsfase zitten”, zegt Bart Crols, woordvoerder van de NMBS. “Het product is relatief bekend, alleen blijft de verkoop nog achter”, gaat hij verder.

Maar die verkoop zou opgetrokken moeten worden. “Er komt een versie die, in tegenstelling tot een jaar- of maandabonnement, 24 uur geldig is. Die gaat heel wat mensen de mogelijkheid geven om de City Pass te leren kennen”. Anderzijds gaat men kijken naar de uitbreiding van de verkoopkanalen. “We hopen dat de City Pass daardoor aantrekkelijker wordt. Mensen kennen het product wel, nu is het een kwestie van overtuigen”, aldus Crols.