"De supermarkten gaan rekening moeten houden met onze blijvende smetvrees"

23 april 2020
© Benoit Doppagne (Belga)
Hoe doe je dat, ondernemen in coronatijden, met het oog op de toekomst? Dat vroeg 'We Zullen Doorgaan' aan trendwatcher en consumentenpsycholoog Herman Konings. Hij ziet heel wat sectoren die zich zeker zullen moeten aanpassen aan het veranderende gedrag van de consument. Want jawel, we slaan massaal aan het bakken, zullen ons huis efficiënter inrichten, zullen gaan voor kleinschaliger toerisme én we gaan massaal aan het mediteren. Hoe gaan ondernemers hier best mee om?

Trendwatcher en consumentenpsycholoog Herman Konings merkt dat veel ondernemers op zoek zijn naar het gat in de markt in deze crisistijd. "Het is belangrijk dat ondernemers vooruitkijken", vertelt hij. "Op dit moment is er nood aan specifieke producten, dat zouden we oorlogsindustrie kunnen noemen. Maar dat zijn toepassingen die we tijdelijk kunnen gebruiken. We moeten kijken naar 'what happens after what happened'! Wat zal er nà deze tijd, in het 'intervirum', de periode tussen verschillende pandemieën, belangrijk blijven voor de consument?" 

Want dat de consument zijn gedrag in mindere of meerdere mate zal aanpassen, is volgens Konings zeker: "De consument is sowieso geïmpacteerd door deze crisis, en dat zal gevolgen hebben op de economie en wat er ontwikkeld worden." Hij ziet alvast een aantal sectoren of onderdelen van ons leven, waar de industrie op zal kunnen inspelen. 

De supermarkt in post-coronatijd

Herman Konings denkt dat deze crisis ons een stap vooruit zal helpen te zetten in de digitalisering. "We waren soms wat achter op de rest van de wereld, zo werd er in België nog steeds vaak met cash geld betaald, maar dat zal veranderen. We gaan veel vaker kiezen voor betaling met de bankkaart."

Supermarkten zijn nu volop aan het nadenken over hoe ze met de smetvrees van de consument moeten omgaan. "Er zijn architecten aan het nadenken over een andere indeling van de rayons, over éénrichtingsverkeer in de supermarkt, ... " 

Dat kan nog veel verder gaan! Het lijkt futuristisch, maar het is zeer goed mogelijk dat we gaan naar supermarkten waarbij we haast niet meer in contact zullen komen met winkelpersoneel. "Het gaat dan om kassaloze supermarkten, waar je bij het binnenkomen een qr-code scant, je producten neemt en weer buitenwandelt zonder iemand te zien. De deuren registreren je buitenkomst, en meteen zal het bedrag van je gekozen producten van je rekening gehaald worden!" In bepaalde landen bestaat dit al, waarom zou het dan niet ook hier ingang vinden? "Dat is niet alleen smetvreesvriendelijk, maar ook zeer tijdsbesparend", aldus Konings. 

Mentale gezondheid

Konings is zelf psycholoog van opleiding, en ziet ook bij klinische psychologen dat ze zich al aan het richten zijn op de toekomst: "Zorgkundigen en zorgverstrekkers zullen aan deze crisis mogelijks posttraumatisch stresssyndroom overhouden. Dat zal zich zo langzaamaan beginnen af te tekenen. Heel veel klinische pscyhologen komen nu met programma's om met slaapproblemen of dat stresssyndroom om te gaan." 

Ook meditatie-apps lijken het goed te doen dezer dagen! "Zij zijn een gigantisch succes. Apps als Calm en Headspace geven je een vorm van mentale fitness, 
en hun downloadcijfers zijn op één maand tijd wereldwijd verdubbeld!" Dat zal volgens Konings zeker nog doorwerken na deze crisis.

Herinrichting van je interieur & keuken

Ook in huis zal de coronacrisis volgens Konings blijvende gevolgen hebben. "We zitten nu zo dicht op mekaars lip, dat we meer dan ooit beseffen een eigen ruimte nodig te hebben, een soort escape room als het ware." Ook de keuken wordt steeds belangrijker: "Keukenbouwers weten nu al dat die keukenruimte groter mag zijn, want we zijn massaal aan het koken en bakken geslagen." Zo steeg de verkoop van broodbakmachines wereldwijd ook enorm. "Er wordt ook massaal bloem ingeslagen, en eieren." En, voegt Konings er lachend aan toe: "Eindelijk worden de kookboeken van Jeroen Meus gebruikt, die we al zo lang in de kast hadden liggen!" 

Als we in de toekomst vaker zullen moeten thuiswerken, gaan we volgens Konings die ruimte ook efficiënter inrichten. "We gaan ergonomische stoelen kopen, we merken ook dat er meer bureau-accessoires voor thuis woren gekocht."

Het belang van optimisme

Jazeker, zegt Konings ook, er komt nog een grijze periode aan. "Er is een redelijke angst voor een economische recessie, of zelfs een depressie. Mensen gaan zeker meer op hun geld, of op de kleintjes, letten." Maar, vult hij aan: "Anderzijds is optimisme héél belangrijk! Dat is een overlevingsstrategie. En het is ook wetenschappelijk aangetoond: optimisten leven zeven jaar langer dan pessimisten. Omdat ze een beter immuunsysteem hebben!" Kortom: je kan beter optimist zijn in deze dagen dan pessimist. 

Beluister het gesprek met Herman Konings in 'We Zullen Doorgaan':

Lees ook:

Radio 1 Select