De Wereld Vandaag
“In de toekomst slechts twee Vlaamse tv-zenders levensvatbaar”
vr 8 feb. - 11:24
Een op drie gezinnen kijkt Netflix. “Als je weet dat ze nauwelijks vijf jaar bezig zijn, dan is dat enorm snel”, zegt digitaal strateeg Jo Caudron. “Voor veel mensen is Netflix de primaire bron van series. Zij doen alles goed: ze gebruiken goede series als marktstrategie. Als ze bijvoorbeeld naar Latijns-Amerika gaan, maken ze Latijns-Amerikaanse series. Die dan ook bij ons aanslaan.”
Betekent dat game over voor de Vlaamse televisie? “Neen. We zullen nog lang naar Vlaamse tv blijven kijken. Maar het probleem is dat we misschien niet meer genoeg kijken om de Vlaamse tv levensvatbaar te houden. We zijn nog trouw aan de zenders, maar kijken meer en meer Netflix, Apple, Facebook, Disney, Youtube en de rest. Onze media-aandacht fragmenteert. De concurrentie is overal.”
“Het gevolg daarvan is dat Vlaamse televisie zich bijna uitsluitend zal toespitsen op Vlaamse content. De vraag is of je dat nog verkocht krijgt.”
Uitgesteld kijken
“De mogelijkheid om uitgesteld te kijken, zet het concept van een televisiezender op de schroeven”, gaat Caudron verder. “Het aanzuigeffect verdwijnt, mensen volgen het zendschema niet meer. Trouwe kijkers zijn ook gemiddeld oudere mensen. En die zijn voor adverteerders minder interessant. Jongere kijkers keren dan weer niet meer terug naar de lineaire merken.”
Kunnen we daar iets aan doen? Er was het idee om een Vlaamse Netflix op te richten. Maar daarvoor is het volgens Caudron te laat. “De zenders moeten dan samen een strategie delen, en dan moeten ze nog met de operatoren overeenkomen. De ‘sense of urgency’ is daarvoor nog niet groot genoeg.”
De Vlaamse zenders moeten volgens Caudron focussen op Vlaamse fictie, op bekende gezichten, lokale duiding, sport en cultuur. “Daar kan je misschien nog twee zenders uitpersen die levensvatbaar zijn.”
Reclame
Een ander heikel punt is reclame. Die erodeert zodra ze digitaal gaat, volgens Caudron. “Reclame gaat naar Google, Facebook en anderen. Er zal minder reclamegeld zijn. Consumenten in de VS betalen meer aan allerlei abonnementen voor betaaltelevisie. Vlaamse zenders zullen ook moeten kijken hoe ze bepaalde content tegen betaling kunnen aanbieden.”