De ultieme tips van ervaren lopers

4 februari 2020
Lopen is niet altijd leuk. Vooraleer je het park bent rond gejogd, ben je wel een aantal gevechten aangegaan. Om te beginnen het gevecht tegen je zetel, tegen je moeheid, tegen de regen, de kou en de saaiheid misschien… ‘De Wereld van Linde’ heeft voor jou een aantal looptips gebundeld van zeer geroutineerde lopers. Wie weet maken deze tips ook het loopbeest in jou wakker?

Koen Naert is lange afstandsloper en Europees kampioen marathon 2018.

  • TIP 1: Stel jezelf een doel. Dat kan een wedstrijd zijn (10 Miles, een marathon,...) of een bepaalde afstand die je wil afleggen in een bepaalde tijd. Dat helpt om je te motiveren.
  • TIP 2: Spreek af met andere mensen om samen te gaan lopen. Liefst nog op een vast moment in de week, dan kan je er niet onderuit.
  • TIP 3: Beloon jezelf na het lopen met iets waarvan je houdt (een koekje, snoepje, beetje chips, …).

Karel Sabbe is ultrarunner. Hij was de langste volhouder in de Barkley Marathons 2019. Hij loopt soms tot 24 uur aan een stuk, en voor hem is het dus heel belangrijk dat het lopen niet gaat vervelen.

  • TIP 1: Ontdek nieuwe plekjes. Loop niet telkens dezelfde toer, maar volg bvb de bewegwijzerde wandelroutes die over heel Vlaanderen te vinden zijn.
  • TIP 2: Luister naar podcasts. Dan gaat de tijd heel snel voorbij.


Ook Olivier Verhaege is ultraloper. Hij heeft de Spartathlon uitgelopen (250 km) en hij schreef ook een boek over zijn passie.

  • TIP 1: Zorg voor goede loopkleren die bestand zijn tegen weer en wind. Want “er bestaat geen slecht weer om te gaan lopen, enkel slechte kleren.”
  • TIP 2: Leg je kleren op voorhand klaar, dat verlaagt de morele drempel. Gewoon aantrekken en weg ben je!
  • TIP 3: Leg jezelf niet teveel druk op. Vertrek met het idee dat het voor een kwartiertje is, en doe dan toch nog een extra blokje rond.


Lees ook:

Radio 1 Select