De zonne-auto

22 januari 2022
Wellicht worden we dankzij de elektrische auto van onze petroleumverslaving verlost. Maar vanzelfsprekend is dat niet. Je moet zo'n petroleumloze auto opladen en er zijn niet genoeg laadpalen. Dat is niet het enige probleem: als iedereen elektrisch gaat rijden zal het elektriciteitsnet overbelast geraken. En waar komt die elektriciteit vandaan, hoe gaat ze worden opgewekt?

De oplossing is de zonnewagen. Een auto met zonnepanelen op het dak. Die laadt zichzelf op.

Er zijn al vaak zonnewagens gebouwd, meestal met de bedoeling deel te nemen aan wedstrijden. De eerste wedstrijd was de Tour de Sol in 1987 in Zwitserland, gewonnen door Mercedes/Alfa Real. De beroemdste is de World Solar Challenge in Australië, opvallend vaak gewonnen door Nederlandse teams.

Maar de zonne-auto's die je in die wedstrijden ziet rijden zijn rare racewagenachtige modellen voor één piloot. Je kan je kinderen er niet mee naar school brengen. Bovendien hebben ze in Australië overvloedig veel zon. Hier, in onze grijze regenstreken, lijkt een zonne-auto bij gebrek aan zon gedoemd om stil te staan.

Lex Hoefsloot was één van de studenten uit het team van TU Eindhoven dat in 2013 de World Solar Challenge won. Na de wedstrijd bleef bij hem het idee knagen dat het mogelijk moet zijn een elektrische gezinswagen te bouwen die efficiënt genoeg is om er ook hier mee rond te rijden. En hij begon er gewoon aan.

We zijn tien jaar verder. De Lightyear One is zo goed als klaar om gelanceerd te worden. Lex Hoefsloot zit zaterdag aan de Interne Keukentafel. 

Beluister het volledige gesprek :