Debat over berucht WK-lied van Damso: “Johnny Cash schreef toch ook liedjes over het vermoorden van mensen?"

8 maart 2018
Nog nooit lag een WK-lied zo onder vuur als het lied van Damso. De Vrouwenraad overweegt zelfs juridische stappen. Omdat de teksten van Damso, aldus de raad, “bulken van walging, misprijzen en verbaal geweld jegens vrouwen”. Ook van Mia Doornaert kreeg Damso al een flinke uitbrander in De Standaard. Maar Gilles Wijckmans, redacteur van Nieuwe Feiten en fan van hip hop, blijft er rustig onder. Een debat.

Niemand heeft het nieuwe Rode Duivels-lied al gehoord. Iedereen is er tegen. Maar daar gaat het niet om volgens Mia Doornaert. Waar het volgens haar wel om gaat: “Tussen alle zangers die de voetbalbond kon kiezen, kozen ze iemand die in zijn teksten buitengewoon seksistisch is en met heel veel misprijzen over vrouwen zingt. Als er iemand liedjes had gemaakt waarin de woorden zoals bougnoul of makak over buitenlanders voorkwamen, zou men er met geen stok aan zijn gekomen. Maar als het over vrouwen gaat, dan kan het.”

Gilles Wijckmans is een fan van hip hop, en luistert ook wel eens Damso. Toch is hij niet echt ‘blij’ met de keuze van de Voetbalbond. “De Voetbalbond had beter kunnen nadenken over hun keuze. Ze hebben sowieso al een bedenkelijke reputatie qua vrouwenemancipatie, en hadden dus een sterker signaal kunnen geven. Maar ik snap hun beargumentering wel: Damso is op dit moment de grootste Belgische artiest, en we hebben op dit moment de beste Belgische voetbalploeg, ik kan er dus inkomen dat ze die twee willen samenvoegen.”

“Het zijn liedjes”

Klopt het dan niet Damso zijn teksten bulken van vrouwenhaat? “Hij zingt wel veel over seks, en hij zingt op een bepaalde manier over vrouwen waardoor je wel twijfels zou kunnen krijgen” zegt Wijckmans. “Dat beeld over vrouwen is passé, maar het zijn liedjes. Het is niet zo dat hij in interviews gezegd heeft dat vrouwen aan de haard moeten blijven, zoals Boef wel deed.”

“Johnny Cash schreef toch ook liedjes over het vermoorden van mensen?” gaat Wijckmans verder “In het nummer ‘Delia’s gone’ zingt hij hoe hij eerst een vrouw heeft neergeschoten in haar zij om haar te zien spartelen, en vervolgens nogmaals schoot om haar af te maken. Hij heeft zo verschillende liedjes, maar er is niemand die zegt dat we Johnny Cash niet meer moeten draaien op de radio.”

Een schrijver is dus niet verantwoordelijk voor de uitspraken van zijn romanpersonage? “Nee” vindt Wijckmans. “Anders zou je kunnen zeggen dat ‘Rape me’ van Nirvana ook aanzet tot verkrachting.”

Dat seksisme een probleem is binnen de hiphopcultuur geeft Wijckmans overigens grif toe. “Het is een machocultuur. Hiphop komt van mensen die niet veel hadden, en die rappen over hun dromen en fantasieën, en dat zijn mooie auto’s en mooie vrouwen. Maar het is een fantasie, en niet de realiteit. We lachen toch ook massaal met Jeroom die in de Slimste Mens een mop maakt over de verlenging van zijn vakantie naar India, wanneer hij heeft gehoord dat er groepsverkrachtingen plaatsvinden?”

Hij besluit: “We hanteren twee maten en twee gewichten. We spreken alleen maar over hiphop in negatieve zin. Maar we zullen nooit zeggen dat Damso opgegroeid is in een harde straatwereld en zich heeft opgewerkt tot de grootse Belgische artiest die we op dit moment hebben.”

Troep

“Hoe komt het dan dat als je nog maar één woord fout zegt over zwarte of gekleurde medemensen of over de islam, dat men je racist noemt, of zegt dat je aan exclusie doet?” reageert Mia Doornaert.

"Wat ik hier aanklaag is de totaal verschillende reactie hoe mensen aan het kruis genageld worden bij het minste ‘foute’ woord over de gekleurde medemens, terwijl dat soort troep over vrouwen wel kan.”

“Ik sla niemand in de ban” zegt ze. “Ik ben voor de vrije meningsuiting, en als die man die troep over vrouwen wil schrijven en mensen willen het kopen: it’s a free world. Mijn punt is gewoon dat de Voetbalbond tussen alle zangers die ze hadden kunnen nemen iemand neemt die echt regressief is in de taal die hij over vrouwen gebruikt.”

Dat Damso een harde jeugd heeft gehad en zich afreageert, is ze ook beu gehoord, “Als vrouw voel ik me enorm aangesproken, en vind ik dit een regressie. Ik als vrouw til hier zwaar aan omdat ik weet hoeveel geweld er is tegen vrouwen.”

Ook het argument dat hij de grootste Belgische artiest zou zijn, gaat voor Doornaert niet op. “Sorry, België is groter dan Brussel. In Vlaanderen is hij praktisch onbekend, wat ook de redenen mogen zijn.”

Nog nooit waren we zo nieuwsgierig naar een Rode Duivels-lied, besluit presentator Lieven Vandenhaute.