"Denk even aan de gevoeligheid van het onderwerp voor je automatisch in clickbait-modus gaat"

29 mei 2017
Ik wil iets aankaarten waar ik mij dood aan erger: de clickbait-journalistiek. Veel duidelijker kan een mail aan onze redactie niet beginnen. De afzender ervan, Bert Blommen, kreeg een minuut zendtijd van Hautekiet.

Dagelijks word ik op de krantensites geconfronteerd met zogenaamde clickbait: krantenkoppen die vooral veel vragen oproepen, om je zo te verleiden het artikel aan te klikken.

Nu kan het mij niet zo veel schelen wanneer die artikels gaan over de sportwagen van een celebrity of de capriolen van één of ander gek huisdier. Ik begrijp dat kranten graag wat verkeer naar hun site willen lokken.

Maar het wordt tijd dat sommige online redacties zich eens gaan bezinnen over hun aanpak van nieuwsberichten met minder triviale onderwerpen.

Zo las ik naar aanleiding van het onverwachts overlijden van een jongetje op kamp de titel ‘doodsoorzaak bekend' met daarachter de quote "vingertoppen van de jongen zagen blauw". Of na het drama in Manchester gebruikte een online krant volgende quote als kop: "Het bloed, het geluid, de lichaamsdelen… dit zal ik nooit vergeten". En zo zie ik elke dag gelijkaardige, weinig fatsoenlijke voorbeelden.

Bij deze een warme oproep aan de onlineredacties: denk even aan de gevoeligheid van het onderwerp en de gevoelens van alle betrokkenen vooraleer automatisch in clickbait-modus een sappige kop op een artikel te plakken.

Radio 1 Select