“Depressief?” Vanaf nu geeft Google je advies!"

30 augustus 2017
Google biedt in Amerika een test aan om na te gaan of je depressief bent of niet.Surfers die op hun mobiel toestel het woord ‘depressie’ of ‘klinische depressie’ zoeken, krijgen de test voorgeschoteld. Het is een vragenlijst die het niveau van je depressie bepaalt en aangeeft of je professionele hulp nodig hebt, dat meldt Google donderdag op hun blog.

Goed nieuws, denk je meteen. Fantastisch dat een wereldwijde zoekmachine als Google mee op de kar springt om de depressie-epidemie halt toe te roepen.

Maar is een zelftest aanbieden aan een leek de oplossing? Is het daar waar mensen met een depressie op zitten te wachten? En hen massaal naar de hulpverlening zal laten rennen? 

Google doet dit nochtans niet alleen. Het werkt samen met the National Alliance on Mental Illness (NAMI). De CEO van NAMI verdedigt de samenwerking met: “de resultaten van de test kunnen je helpen om een meer geïnformeerde conversatie te voeren met je dokter”.

De vragenlijst, die gebaseerd is op de klinisch gevalideerde test PHQ-9, bestaat uit 9 vragen. Op basis van 9 vragen krijg je dus je advies. Snel en makkelijk. Zoals de consument het tegenwoordig graag heeft.

Maar sommige zaken, en zeker psychische aandoeningen, zijn nu eenmaal niet snel en makkelijk te diagnosticeren. Het vraagt tijd, inzicht en expertise. Alles wat deze zelftest een leek niet biedt.

Let wel. Deze test heeft een adviserende functie en geen diagnostische. Dat zegt NAMI erbij. Maar hoe gaat de persoon die dat advies op zijn bord krijgt daarmee om?

Mensen zijn tuk op zelfdiagnostiek en zullen zo’n resultaat eerder als waarheid beschouwen dan als “interpretatief advies dat nog besproken moet worden met de geneesheer”. Verwarrend allemaal.

Ik heb niets tegen nieuwe instrumenten en technieken. Integendeel. Internet inschakelen om deze grote groep mensen te bereiken die aan een depressie lijden en hen aanzetten tot professionele hulp, juich ik enkel toe. Maar als ik ga ‘zoeken’, zou ik meer gebaat zijn met het ‘vinden’ van snel beschikbare, makkelijk toegankelijke en betaalbare professionele hulp, dan plots een persoonlijk advies.

Nogmaals. Het is fantastisch dat Google wil bijdragen aan het uit de wereld helpen van deze depressie-epidemie. 1 op 5 vrouwen en 1 op 10 mannen krijgt in de loop van zijn leven te maken met een vorm van depressie. Dat is veel. Teveel. Maar door als zoekmachine zelf medisch advies te geven, draag je eerder bij tot het probleem dan tot de oplossing.

Leslie Hodge is klinisch psycholoog en journalist, ze heeft een praktijk Strong Mind in Antwerpen en is auteur van het boek Verborgen Kopzorgen’ . Ze is één van de vaste columnisten voor radio1.be