Dieselrijders betalen 30 procent meer belastingen dan 3 jaar geleden, benzinerijders betalen minder

12 april 2018
De voorbije drie jaar is de gemiddelde fiscale factuur voor de dieselrijder met 30 procent gestegen, terwijl ze in dezelfde periode met 5 procent daalde voor benzinerijders. Dat heeft mobiliteitsorganisatie VAB berekend. "Maar toch is dit geen zwart-witverhaal", waarschuwt VAB. In "De ochtend" op Radio 1 gaf Maarten Matienko van VAB ten slotte nuttige tips voor de aankoop van een nieuwe of tweedehandswagen.

In 2012 hervormde de overheid al de inschrijvingstaks, waardoor een dieselauto inschrijven duurder werd dan het inschrijven van een benzinewagen.

Maar ook de voorbije drie jaar heeft de overheid dieselrijden verder ontmoedigd: de nieuwe verkeersbelasting van 1 januari 2016, het gelijkschakelen van de accijnzen voor diesel en benzine aan de pomp (onlangs nog werd diesel voor het eerst duurder aan de pomp dan benzine), en de invoering van Lage Emissiezones in steden als Antwerpen en Brussel (andere steden zoals Gent en Mechelen volgen tegen 2020).

Kloof van 35 procent in fiscaal voordeel/nadeel

De VAB heeft voor zes auto's berekend wat ze kostten aan accijnzen en verkeersbelasting in 2015, en drie jaar later in 2018. De conclusie is dat dieselrijders nu gemiddeld 30 procent meer betalen, en eigenaars van benzineauto's 5 procent minder.

"We hebben ons voor de gebruikte parameters gebaseerd op het werkelijke verbruik in het reële verkeer, het gemiddeld aantal kilometers dat een Belg jaarlijks aflegt met de auto (15.000) en een gebruiksperiode van 8 jaar, omdat we gemiddeld slechts om de 8 jaar van wagen veranderen", zegt Maarten Matienko van VAB.

Toch is het geen zwart-witverhaal

Toch is het geen zwart-witverhaal, benadrukt Matienko. Want hoe fel de taksen op diesel ook gestegen zijn, veel modellen blijven zuiniger in verbruik waardoor de eindbalans niet altijd in het voordeel van de benzineauto uitvalt: "Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat de beste keuze is."

Diesel- of benzinewagen kopen?

Als u geen rekening houdt met het milieu , en het puur financieel bekijkt, houdt u volgens VAB dus best vier aspecten in het oog: de hogere aankoopprijs van een dieselauto, de hogere inschrijvingstaks voor diesel, de dalende vraag naar dieselwagens door de opkomst van LEZ's en de te verwachten lagere restwaarde bij aankoop.

het verbruik

Voor nieuwe wagens is de algemene conclusie volgens Matienko dat als u een kleinere auto koopt, u beter af bent met een benzine. Enkel bij grotere modellen, zoals SUV's en monovolumes, kan een diesel u op termijn een financieel voordeel opleveren, omdat de benzinevariant bij dit type meer verbruikt.

Wie een nieuwe kleine auto koopt, is beter af met benzine. Enkel voor bepaalde grotere auto's is een diesel bij een nieuwe aankoop financieel een betere keuze

Wat met de tweedehandsmarkt?

Bij de tweedehandsmarkt is de situatie anders, zo vertelde Matienko in "De ochtend" op Radio 1. "Die loopt altijd vertraagd achterop met de ontwikkelingen", zegt Matienko die een daling ziet van de tweedehandsprijzen voor dieselwagens.

VAB voorspelt zelf een nog sterke daling. "Dat heeft te maken met de lage emissiezones. Tegen 2020 zullen we een nieuwe norm krijgen en dat betekent dat 900.000 dieselwagens van de euro4 bepaalde stadscentra niet meer binnenmogen. Nu is dat Antwerpen, maar daar komen straks Gent, Mechelen etc. bij. Het aantal mensen dat betrokken raakt bij de lage emissiezone zal dus enorm toenemen. De dieselwagens zullen dus veel sneller op de tweedehandsmarkt komen en ze zullen goedkoper worden. Dat betekent dat de dieselwagens door een lage prijs voor een bepaalde categorie van mensen wél weer goedkoper zullen worden." Dus concreet zou het kunnen dat iemand die in de stad Antwerpen woont, zijn dieselwagen verkoopt aan iemand die alleen op de ring rond Antwerpen rijdt.

"Dat is de realiteit", zegt Matienko die benadrukt dat men ook moet uitgaan van de huidige automartk. "Zeker op de particuliere markt is 50 procent van de wagen een dieselwagen. Op dit moment zijn er ook te weinig benzinewagens om te voldoen aan de vraag op de tweedehandsmarkt. Men gaat gewoon duurdere benzinewagens krijgen op de tweedehandsmarkt en goedkopere diesels gaan dus verkocht worden. Die dieselwagens gaan dus gewoon op een andere plaats gaan rijden."

Alternatieven

Matienko benadrukt verder nog dat iedereen die veel kilometers rijdt, ook moet kijken naar de alternatieven die hij of zij heeft. "Dan denk ik in de eerste plaats aan hybride wagens: deels benzine en deels elektrisch dus. Die recupereren energie en daar kan men goedkoper mee af zijn. Anderzijds zijn er ook wagens op aardgas (CNG). De gebruikskosten van CNG of elektrische wagens zijn beduidend lager. Het enige waar men daarbij moet op letten is dat de wagen kan laden. Voor CNG is het belangrijk dat er een geschikt tankstation in de buurt is, maar indien dat het geval is, is CNG voor dieselrijders wel een mooi alternatief."

Om de inschrijvingstaks en de jaarlijkse verkeersbelasting van uw (toekomstige) auto te berekenen, kunt u altijd terecht op de website van de Vlaamse overheid.