Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Ochtend

"We hebben cement, mortel en dakpannen. Maar er is geen architect"

do 17 mei - 6:04

De directie en vakbonden van Brussels Airlines zijn afgelopen nacht zonder akkoord uit elkaar gegaan, na meer dan 14 uur onderhandelen. De bonden laten de stakingsaanzegging lopen, waardoor er volgende maand nieuwe stakingen zouden kunnen komen. "Maar iedereen gelooft nog in een akkoord", zegt Etienne Davignon, de voorzitter van de raad van bestuur. Ook Filip Lembrecht van de ACLVB reageerde.
Meer dan 14 uur werd er onderhandeld. Maar op geen enkel moment werd er structurele vooruitgang geboekt.

dat de bonden en directie maandag niet tot een akkoord waren gekomen, zaten ze gisteren opnieuw samen rond de tafel. Meer dan 14 uur werd er onderhandeld, in het laatste deel ook mét een sociaal bemiddelaar. Maar op geen enkel moment werd er structurele vooruitgang geboekt, klonk het na afloop bij de bonden.

Voorstel

"Het ging niet om een proces van dichterbij komen, eerder van uit elkaar groeien", zo zeggen de vakbonden. "Het laatste voorstel van de directie was zelfs slechter dan het voorstel dat vorige week massaal werd weggestemd door de piloten", duidde Anita Van Hoof (BBTK). "Het was een lange marathon, maar we zijn niet over de streep geraakt", verwoordde Filip Lemberechts (ACLVB) het. "Het water is heel diep."

Zowel de bonden als de directie benadrukken dat ze nog steeds tot een akkoord willen komen. "Onze stakingsaanzegging blijft lopen, maar staking is geen doel op zich", aldus Paul Buekenhout (LBC-NVK). "De enige manier om eruit te komen, is overleg. De directie moet zich bezinnen en de piloten minstens een perspectief geven."

"Iedereen is nu ontgoocheld, omdat we niet zo ver zijn geraakt als gehoopt", gaf Etienne Davignon, de voorzitter van de raad van bestuur van Brussels Airlines, toe. Maar in tegenstelling tot de bonden, zag de voorzitter wel vooruitgang. "Er is geen breuk, we zijn alleen niet tot een akkoord gekomen. Maar de bonden zien en weten dat wij de wil en de capaciteit hebben om de open vragen op te lossen."

Complex probleem

De voorzitter benadrukte dat de problematiek complex is. Het gaat niet louter om een loonkwestie waarbij de vakbonden met eisen komen, de directie met een lager voorstel en er uiteindelijk ergens in het midden wordt geland. "Het is nu nodig om te bekijken wat we kunnen doen met de middelen die we hebben. Wat kunnen we onmiddellijk doen dat het leven van de piloten en het cabinepersoneel verbetert? En wat moeten we naar later verschuiven?"

"De bal ligt in het kamp van de directie", zegt vakbondsvrouw Van Hoof. Als die de komende weken geen stappen zet, volgen er mogelijk opnieuw twee stakingsdagen in juni.

Staking

Davignon wilde niet echt terugkomen op de voorbije stakingsdagen. "Een staking is voor niemand goed. Maar bon, dat is nu voorbij, nu gaat het over de toekomst", zei hij. Hij gaf wel nog mee dat hij er niet mee gediend is dat de bonden nu al spreken over mogelijke nieuwe stakingsdagen in juni. "Wij zetten de piloten niet onder druk en omgekeerd aanvaarden we ook niet om onder bedreiging te werken", klonk het.

De piloten van Brussels Airlines legden afgelopen maandag en gisteren het werk neer. Zij willen meer loon en betere arbeidsomstandigheden. Door de staking moest Brussels Airlines in totaal zo'n 500 vluchten schrappen, meer dan 60.000 passagiers werden getroffen.

Filip Lemberechts (liberale vakbond ACLVB) reageerde in 'De Ochtend'. Herbeluister het interview:

"We hebben cement, mortel en dakpannen. Maar er is geen architect die kan zeggen in welke richting we iets moeten opbouwen."

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet