Bonus
'Diversiteit redt verlopen winkelstraten'
za 6 mei - 9:14
Marit Ginevro, van het project Berchem Creatives, neemt ons mee door de Statiestraat in Berchem. Een winkelstraat die ooit heel populair was als winkelstraat. "Vandaag is het vooral een straat met groentenwinkels, pittazaken, en vooral veel leegstand. Met Pop up to date tracht het district Berchem samen met ons de leegstand aan te pakken, door creatieve ondernemers twee maanden lang hun creatieve concepten te laten uittesten."
Tegelijk stelt Marit vast dat er een nieuwe wind waait door de winkelstraat. Zo openden enkele maanden geleden de twee broers El Moukhtari Time out, een ontbijt- en lunchzaak. De twee zijn geboren en getogen in Berchem. "Time Out is geen typisch Marokkaanse ontbijtzaak, hier vind je verschillende culturen terug op de kaart. De straat was de laatste jaren achteruit aan het gaan, daarom hebben we de stap gezet om de buurt op te krikken. En we motiveren ook anderen om hier iets op te starten. "
Karijn Bonne van de Arteveldehogeschool doet onderzoek naar onder meer allochtoon ondernemerschap. "Een winkelstraat met veel leegstand is typisch voor veel centrumsteden in België, en ook in Europa. Daarom hebben we middelen gekregen van het ESF, het Europees Sociaal fonds om hier te testen via die pop ups in Berchem, en via nazorg. Hetzelfde gaan we testen in Helsinki en de bedoeling is dat we na 2,5 jaar uit die testen gaan kijken wat het beste werkt. Dat gaan we dan delen zodat andere centrumsteden in België en Europa daar ook mee aan de slag kunnen."
Creatief en allochtoon talent
Umran heeft twee kinderen en maakt deel uit van de ondernemersfamilie Hakan, die enkele doe-het-zelfzaken heeft in de Driekoningenstraat. Zij zelf maakt quiet books: speciale, speelse kinderboekjes met vilten vingerpopjes. "Ik krijg veel aanvragen via Instagram, en nu ben ik bezig met dat te commercialiseren. Ik zou wel een winkel willen hebben maar niet alleen voor het commerciële aspect, meer een plek waar kindjes met mijn quiet books komen spelen."
"Wat je vaak merkt in heel diverse buurten is dat je in de winkelstraat daar, steeds dezelfde zaken ziet terugkomen" stelt Karijn Bonne. "Een kruidenierszaak en enkele huizen verder weer eenzelfde kruidenierszaak. Eigenlijk heb je net zaken nodig die het op een net iets andere manier doen, zoals Time out. Op die manier kan je een veel diversere doelgroep bereiken, en je hebt meer kans om te overleven als ondernemer."
het is heel belangrijk dat we rolmodellen krijgen
"Een aantal jaren geleden hebben we een project gedaan, met subsidies uit het Europees Sociaal fonds, om allochtone ondernmers in een innovatietraject mee te nemen" gaat Bonne verder. "En dan zie je dat ze uiteindelijk gaan starten met concepten waar ze in begin nooit aan gedacht hadden."