Dominique Deruddere over ‘Charlatan’: “Arno’s levensverhaal is zo interessant, dat moest verteld worden"

20 april 2021
© Canvas
Op 20 april gaat ‘Charlatan’ in première op Canvas: een driedelig portret over Arno, gemaakt door diens goede vriend en regisseur Dominique Deruddere. Met deze documentaire wil Deruddere ons de mens van vlees en bloed áchter het Belpop-icoon laten zien. "Dit is geen testament, dit is gewoon een levensverhaal" zegt hij in 'Byloo'.

Dominique Deruddere kreeg al meerdere keren de vraag of hij geen documentaire wilde maken over zijn goeie vriend en vroegere buurman Arno. Toch hield hij de boot al die tijd af. “Een documentaire maken van iemand die je zo goed kent, dat leek me indertijd toch niet zo’n goed idee. Het zou zijn alsof je elke mop opnieuw moet vertellen.”

Een documentaire maken van iemand die je zo goed kent, dat leek me indertijd toch niet zo’n goed idee. Het zou zijn alsof je elke mop opnieuw moet vertellen.

Waarom veranderde hij dan toch van gedachte? “Arno’s ziekte heeft toch wel een belangrijke rol gespeeld. Pancreaskanker is een ernstige ziekte en hoewel er al een best goede documentaire over hem bestaat, spreekt die niet over zijn leven van a tot z. Zijn levensverhaal is zo interessant, dat moest verteld worden. Toen besloten Arno en ikzelf dat ik daar misschien wel de juiste persoon voor was, dus ben ik samen met mijn zoon Louis aan de slag gegaan.”

Emotioneel in de montage

Arno was in behandeling voor pancreaskanker toen Deruddere aan de documentaire begon. Maakte dat het proces niet extra zwaar en delicaat? “Absoluut. Toen we hem interviewde na zijn operatie in de zomer van 2020 ging het eigenlijk best goed met hem. In januari van dit jaar is hij hervallen. Toen heeft het er wel even slecht uit gezien. We waren op dat moment bezig met het monteren en dat was niet gemakkelijk. Mijn zoon Louis heeft hem ook altijd heel goed gekend en dat maakte wel dat het soms emotioneel werd in de montagekamer. Maar gelukkig ziet alles er nu weer goed uit voor Arno.”

Geen muzikaal testament

Tijdens die moeilijke periode was het dus helemaal niet duidelijk hoe het met Arno zou aflopen. Had Deruddere soms het gevoel dat hij een soort ‘muzikaal testament’ van hem aan het opmaken was? “Ik merk dat het woord ‘testament’ vaak terugkomt, maar Arno en ik hebben daar nooit zo over gepraat. We hebben eigenlijk ontzettend weinig vooraf gepraat over de documentaire omdat we nu eenmaal zo in elkaar zitten. Op een bepaald moment zei hij wel tegen mij: “Dominique, laat het over muziek gaan en niet over mijn ziekte”, en daar was ik het volledig mee eens. Natuurlijk komt de ziekte op het einde van de documentaire aan bod, maar we hebben het echt gehad over ‘de mens Arno’, de rol van vrienden en familie, muzikanten waar hij mee heeft samengewerkt en hoe hij in de muziekwereld is gerold. Die verhalen hebben we zo minutieus en eerlijk mogelijk verteld. Dat is geen testament, dat is gewoon een levensverhaal.”

(Lees verder onder de foto)

© Canvas

Rocksterfaçade

Arno en Dominique Deruddere waren jarenlang buren in de Brusselse Dansaertstraat en goede vrienden. Het is die Arno die Deruddere wil laten zien in de documentaire. “Ik vind dat hij naarmate hij ouder wordt, eerlijker is in interviews in vergelijking met hoe hij vroeger was op dat vlak. Vroeger hield hij vaak een soort rocksterfaçade op, wat het moeilijk maakte om met hem te communiceren in interviews. Al was het ook wel in de mode om in de jaren 80 en 90 de rockster uit te hangen (lacht). Dat lijkt mij nu veel minder het geval. Arno is echt een warme, aangename mens om een pintje mee te drinken of iets mee te gaan eten. Hij heeft goeie humor en wij zeveren gewoon de godganse tijd. We spreken bijvoorbeeld amper over elkaars werk.”

Arno is echt een warme, aangename mens om een pintje mee te drinken of iets mee te gaan eten. Hij heeft goeie humor en wij zeveren gewoon de godganse tijd.

Gebakken lucht verkopen

De titel van de documentaire is dan ook ‘Charlatan’, wat een beetje staat voor Arno’s je-m'en-foutisme. Maar tegelijkertijd blijkt uit de documentaire dat hij verdomd goed wist waar hij mee bezig was en wat hij wou bereiken. “Dat is absoluut zo. Ik weet dat hij altijd heel hard gewerkt heeft en integer met zijn beroep is bezig geweest. Hij zegt zelf altijd dat hij nooit heeft moeten werken, maar hij heeft echt wel hard gewerkt. Zelfs toen wij nog buren waren hoorde ik hem dikwijls nog stemoefeningen doen. Voor mij staat het woord ‘charlatan’ meer voor alle zangers, film- en theatermakers. Wij verkopen allemaal gebakken lucht en proberen de mensen een fijne tijd te bezorgen.”

Voor mij staat het woord ‘charlatan’ meer voor alle zangers, film- en theatermakers. Wij verkopen allemaal gebakken lucht en proberen de mensen een fijne tijd te bezorgen.

Gevormd in Oostende

In de eerste aflevering van ‘Charlatan’ gaat het vooral over Arno’s jeugd in Oostende. Het wordt duidelijk dat die periode hem echt gevormd heeft. “Vooral de vrouwen in zijn familie, zijn moeder en tantes, zijn heel belangrijk in zijn leven. Hij begon op jonge leeftijd te stotteren en dat heeft hem wel een beetje geïsoleerd van de maatschappij omdat hij daar soms mee uitgelachen werd.” Het is vanuit die outcastpositie dat er veel te verklaren valt over hoe hij zijn carrière heeft aangepakt. “Hij wilde eerst excelleren in sport. Hij was een goede zwemmer en voetballer maar dat is uiteindelijk niets geworden. Daarna heeft hij zich op de muziek gestort met helden als Elvis Presley en de blues. Oostende en de mensen rond hem hebben hem zeker gemaakt tot de mens die hij nu is.”

Het is ook in dat Oostende van de jaren 70 dat hij zijn partner in crime van bij T.C. Matic leerde kennen: Paul Couter. “Paul is minstens een even grote – of misschien zelfs een grotere – rebel dan Arno. Het is ongelofelijk prettig om hem voor de camera te hebben. Net zoals Arno doet hij gewoon zijn zin. Het zijn eigenlijk twee vrijbuiters die de regels aan hun laars lappen en zich niet laten kisten. Dat is iets wat hen beiden verbindt.”

Arno en Paul Couter zijn twee vrijbuiters die de regels aan hun laars lappen en zich niet laten kisten. Dat is iets wat hen beiden verbindt.

Geboetseerd door moeder en tantes

Ook Arno’s grote liefde voor zijn moeder komt naar voren. Ze was een feministe en hij kijkt enorm naar haar op, wellicht ook omdat ze jong gestorven is. “Ik denk wel dat dat een invloed heeft. Ik heb zelf ook mijn vader verloren op zeventienjarige leeftijd en dat heeft allemaal zijn effecten. Arno is echt opgevoed door zijn moeder en zijn tantes en die vrouwen hebben hem geboetseerd. Misschien is hij daardoor wel een rokkenjager geworden. Wie weet zoekt hij zoals bijna elke man clichématig zijn moeder terug in de vrouwen.”

Beluister het hele gesprek met Dominique Deruddere in 'Byloo' via Radio 1 Select.

'Charlatan' is vanaf dinsdag 20 april te zien op Canvas om 21.20 uur.

Lees ook: