Don't believe the hype?

12 maart 2019
Al mee met de “milkshake challenge” - de nieuwste danshype? Jammer voor wie de Swish en de Skibidi nu nét onder de knie had, want die zijn er aan voor de moeite. Over hypes gaat het vandaag. Bij klein en groot. Wanneer wordt iets een hype? Kan je ze voorspellen? En: word je er rijk van?

Reporter Herwig Verhovert trok naar de school GO Klimop Vilvoorde. Wat zijn dé hypes van het moment op de speelplaats en thuis?

Hoe komt het dat sommige hypes overal zijn, pakweg de kleurrijke touwtjes om figuren mee te maken, “Stringz”, en andere alleen lokaal de kop opsteken? Op sommige plaatsen is de Rubik’s Cube helemaal terug van weggeweest, maar niet overal. Aan trendwatcher bij Trendwolves Tom Palmaerts vragen we ook of hij al nieuwe hypes ziet overkomen uit het buitenland?

De gin tonic lijkt een hype, maar niets is minder waar natuurlijk. Al eeuwen is gin een populaire drank. Ward Bogaert doet de herkomst van de “gin craze” uit de doeken.

Een rage waar heel veel rond te doen geweest is, was de flippo. Je kon dat ding niet eens kopen, het zat als gadget in chipszakken. Tot iemand er zich in verslikte, toen moest de flippo apart verpakt worden. De Nederlander Hans Zandvliet was de bedenker van de flippo, maar rijk is hij er niet van geworden. 

De Swish en de Skibidi zijn recente dansrages, maar wie heeft er nog de Lambada, Macarena, Hucklebuck of Twist gedanst? Vincent Byloo alvast niet. Maar gaat wel doen alsof.

Als je maar lang genoeg wacht, ben je op den duur vanzelf “mee”. Sommige mensen volgen zonder het te weten een hype. Die van de “fanny pack” (of heuptasje) bijvoorbeeld. Reporter Max Vryens zocht en vond enkele “early adopters”.

Lees ook:

Lijst van artikels