Door weer en wind werken, maar naar respect is het vaak zoeken

28 maart 2019
Wegenwerker Frank heeft het helemaal gehad. Met een open brief wil hij het gebrek aan respect waar hij vaak mee te maken krijgt, aankaarten. Bij Debecker kwam hij praten over zijn beroep.

Frank Theerens is werfleider bij een bouw- en wegenbouwbedrijf. Samen met zijn team voert hij allerhande wegenwerken uit, al is dat lang niet altijd even makkelijk. "Niet dagelijks, maar zeker wekelijks krijgen we te maken met frustratie en (verbale) agressie van bewoners van de regio waar we op dat moment aan het werken zijn. Die frustraties zijn echt het grootste probleem dat we op een werf meemaken", zegt Frank.

Open brief

Om die reden én omdat op 1 april opnieuw de actie '30 Dagen Zonder Klagen' loopt, heeft Frank een open brief geschreven. Daarin vraagt hij meer begrip voor het werk dat hij en alle andere wegenwerkers doen: "Wegenwerken zijn voor niemand leuk, maar denk ook eens aan het resultaat: we zorgen voor betere wegen, betere rioleringen en meestal ook een veiligere verkeerssituatie, als we bijvoorbeeld een nieuw fietspad hebben aangelegd."

Niet op oprit

"Mensen zijn vooral gefrustreerd als ze niet met de wagen tot voor hun deur kunnen rijden. Of nog erger, als ze hun oprit niet meer op kunnen. Dan komen ze geërgerd vragen 'of wij hen tijdens hun verhuis het komende weekend ook zullen helpen om alle dozen 100 meter ver te dragen'. Maar wij voeren gewoon ons werk uit. Ook geluidsoverlast zorgt vaak voor frustraties. Meestal beginnen we om 7 uur 's morgens, maar dat is voor veel mensen te vroeg."

Vaak zorgen gefrustreerde mensen ook voor onveilige situaties: "dan is er een omleiding opgesteld, maar rijden mensen toch met volle snelheid door de werf. Ik heb een collega die een keer is moeten achteruit springen of hij werd opgeschept door zo'n ongeduldige chauffeur."

Veel klagen? Dan wordt je oprit gegarandeerd als laatste opnieuw aangelegd. Vriendelijk of zelfs een stukje taart? Dan doen we ook een extra inspanning.
Frank Theerens

Maar wat mensen vaak lijken te vergeten, is dat wij er ook geen plezier in hebben om de mensen het leven zuur te maken. Dus wij zullen dus zo snel mogelijk werken om iedereens huis of handelszaak terug bereikbaar te maken. Al moet wel gezegd worden dat mensen die vaak komen klagen, er zeker van mogen zijn dat hun oprit als laatste zal aangelegd worden. Onze arbeiders zijn namelijk stevige kerels met eigen logica en hun emmer kan ook al eens overlopen."

Stuk taart

Omgekeerd geldt dat ook: mensen die vriendelijk zijn, zullen altijd snel geholpen worden door de wegenarbeiders. "We verwachten geen stuk taart elke dag, een vriendelijk woord volstaat al voor ons. Al is een fris drankje dat ons wordt geschonken door bewoners altijd heel fijn natuurlijk", zegt Frank lachend.

En ook een glas limonade doet soms wonderen, zo blijkt:

Radio 1 Select