Drijvende Russische kerncentrale naar de Noordpool

23 augustus 2019
De Akademik Lomonosov, een gigantische drijvende kerncentrale, vertrekt vanuit de Russische stad Moermansk naar het noordpoolgebied. Een volgende Russische stap in de strijd om de noordpool. Maar milieu-organisaties zijn niet blij met de nucleaire kolos in het kwetsbare gebied.

Een enorm drijvend dok, 144 meter lang, geschilderd in de kleuren van de Russische vlag. Zo ziet de Akademik Lomonosov, de drijvende Russische kerncentrale, eruit. De mastodont vaart af vanuit de stad Moermansk naar Pevek, de noordelijkste havenstad van de wereld, in het oosten van Rusland. Daar moet de centrale energie leveren aan bedrijven en mensen die in het gebied aanwezig zijn. De Akademik Lomonosov heeft genoeg vermogen om 200.000 mensen van elektriciteit te voorzien.

Dat de kerncentrale net naar die regio afvaart, is geen toeval. Tsjoekotka, het gebied waarin de stad Pevek ligt, is erg onherbergzaam. Er wonen weinig mensen in het uitgestrekte gebied. Maar Rusland aast op het grondstofrijke noordpoolgebied, zegt correspondent Geert Grootkoerkamp in "De ochtend": "Door de klimaatverandering smelt het ijs in het gebied, en wordt het makkelijker om aan natuurlijke grondstoffen in het gebied te geraken. Nog een gevolg: de zee wordt beter bevaarbaar. Dat moet echt een doorvaartroute worden richting Japan en Korea."

De slag om de noordpool

Maar niet enkel via de energiebevoorrading wil Rusland voet aan wal krijgen in het noordpoolgebied. "Oude legerbasissen worden opgeknapt, vliegvelden worden in gebruik genomen. Ook militair wil Rusland zich versterken in de regio", zegt Grootkoerkamp. "In die hele strategie past ook een grote energiebron."

Er is echt een race gaande om het noordpoolgebied, tussen Rusland, Canada, de Verenigde Staten en Noorwegen. Met deze drijvende kerncentrale heeft Rusland toch al één race gewonnen.

Tsjernobyl op ijs

De Akademik Lomonosov is ook een drijvend nucleair gevaarte in kwetsbaar en kostbaar natuurgebied. En dat baart milieuorganisaties grote zorgen. De drijvende centrale kreeg al bijnamen als 'Tsjernobyl op ijs', verwijzend naar de kernramp uit 1986. Onterecht, zegt Vladimir Iriminku, één van de ingenieurs van het schip, aan CNN: "Het schip zal functioneel zijn in het ijskoude water van de noordpoolgebied. Dat water zal het schip afkoelen, en een kernramp zoals in 1986 is dus quasi onmogelijk. Maar Greenpeace neemt geen genoegen met dat antwoord, zegt correspondent Geert Grootkoerkamp: "De kernramp van Fukushima zit nog vers in het geheugen. Wat gebeurt er als daar een tsunami of aardbeving zou plaatsvinden. Bovendien ligt het schip in afgelegen gebied. Het kan heel lang duren voor er dan een reddingsactie op gang komt."

Luister naar Geert Grootkoerkamp in De ochtend:

Meer op vrtnws.be

Radio 1 Select