Drukte aan kust door mooi weer en laatste Railpassritten

31 maart 2021
© Radio 1
Het was énorm druk aan de treinstations gisteren. Veel reizigers spoorden richting kust door het mooie weer en gebruikten zo de laatste ritten op hun Railpass. Het werd zelfs zo druk dat het noodplan van de NMBS in werking moest treden. Hoe kan dat vermeden worden? Een vraag voor Wouter De Vriendt, fractievoorzitter van Groen in de Kamer.

“De Hello Belgium Railpass is gelanceerd in de zomer toen de eerste lockdown achter de rug was. Er zijn 3,7 miljoen passen aangevraagd, dat bewijst dat er heel veel interesse is bij de mensen voor de trein en dat is absoluut een goede zaak”, aldus Wouter De Vriendt. “De Railpass zal nu worden geëvalueerd samen met de minister van Mobiliteit en de NMBS.”

Maar hoe evalueert de partij van De Vriendt de Railpass zelf? Groen was namelijk de initiatiefnemer van de gratis rittenkaart. Het is positief dat meer mensen de trein nemen, maar geldt dat ook tijdens een pandemie? “De Railpass heeft heel veel enthousiasme voor het spoor gecreëerd en ervoor gezorgd dat mensen die voordien amper of nooit de trein namen dat nu wel deden. In de zomer werd dit initiatief ook gelanceerd als steunmaatregel voor binnenlands toerisme en de horeca. Maar we konden niet weten dat er een tweede en een derde golf zou aankomen. De timing kon absoluut beter.”

Is Groen van plan om opnieuw zo een gratis Railpass te lanceren? “Daarover is nog geen beslissing genomen. Ik denk dat we nu eerst rustig moeten evalueren. En daarbij zitten we in een derde golf, dat is een gezondheidssituatie die nu wel primeert.”

Hinder aan de kust

De kustburgemeesters waren wat minder enthousiast over het initiatief aangezien hun gemeentes bij mooi weer soms overspoeld werden door bezoekers, en dat tijdens een pandemie. “Ik sluit mij uiteraard aan bij de oproep van West-Vlaams gouverneur Decaluwé om niet naar de kust te komen. Dat is een oproep die eigenlijk geldt voor alle drukke plaatsen in coronatijden", aldus De Vriendt.

Is het probleem niet dat door de gratis tickets mensen werden aangemoedigd om op stap te gaan? “Wel, de mensen hebben daarvan gebruikgemaakt en nogmaals, het systeem is gelanceerd in de zomer. Ik wil ook aanhalen dat het tijdens lockdowns toch belangrijk is om een stuk vrijheid te behouden en zorg te dragen voor mentaal welzijn. Dat was ook de keuze van het Overlegcomité. Alle regeringen zitten daarin en hebben besloten om geen verbod in te stellen op niet-essentiële reizen en het openbaar vervoer. Ik wil er ook op wijzen dat veel mensen de trein en het openbaar vervoer gebruiken om naar hun werk te gaan. De stations sluiten zou dus geen optie zijn. Reizen in eigen land met de trein mits goede maatregelen en een goede omkadering moet mogelijk blijven”, verklaart De Vriendt.

"Het zijn absoluut geen makkelijk uitvoerbare maatregelen voor de NMBS"

Als het gisteren al zo druk was op de trein, wat zal dat dan geven als de fameuze ‘raam-regel' van start gaat volgende week? Bij die regel mogen er op treinen die naar de kust rijden enkel mensen aan het raam zitten. Dat betekent dus ook minder beschikbare plaatsen op de trein en meer drukte in de stations. “De NMBS en de regering roepen nog steeds op om niet met z’n allen naar de stations te trekken. Die boodschap zal ook aanslaan en de NMBS zorgt voor extra begeleiding op de perrons met Securail en doet aan crowd management. Maar het zijn absoluut geen makkelijk uitvoerbare maatregelen”, benadrukt De Vriendt.

Reservatiesysteem

Zou een reservatiesysteem hulp kunnen bieden? Kamerleden van verschillende partijen, waaronder CD&V, N-VA en Vooruit vroegen daar gisteren nog met aandrang naar bij de NMBS en de Commissie voor Mobiliteit. Hoe ziet Groen dat? “Er zijn al maatregelen zoals crowd management en de druktebarometer maar ik vind een tijdelijk reservatiesysteem een waardevolle piste. Het creëert extra zekerheid en voorspelbaarheid voor de mensen. Je ziet direct of je plaats hebt en of het de moeite is om naar het station te gaan. Zo wordt de capaciteit voor een stuk beperkt en kun je ook spelen met de bezetting. Maar we mogen niet vergeten dat we zo’n systeem niet gewend zijn en dat de NMBS een groot en log bedrijf is. Ik heb ook begrepen dat onze minister van Mobiliteit zich niet heeft uitgesproken tegen dat reservatiesysteem, dus ik denk dat het een piste is die kan onderzocht worden”, besluit De Vriendt.

Beluister het gesprek met Wouter De Vriendt in 'De Ochtend' via Radio 1 Select.

Lees ook: