Duitsers moeten de fiets op (maar zal dat lukken in het land van Mercedes, Porsche en BMW?)

26 april 2021
© Tomi Vadasz (Unsplash)
De Duitse Bondsregering heeft een nationaal fietsplan klaar om de Duitser op de fiets te krijgen. Meer, beter en veiliger fietsverkeer: dat is de doelstelling. Het zal een mentaliteitswijziging vergen, want Duitsland moet toch wel het autoland bij uitstek zijn. De Duitse Fietsersbond gelooft er niet al te sterk in. "Duitsland Fietsland? Daar zijn we nog lichtjaren van verwijderd."

De Duitse regering heeft vorige week een "Nationalen Radverkehrsplan", een fietsplan, goedgekeurd. Het bevat aanbevelingen voor strategieën om fietsen te bevorderen in landelijke en stedelijke regio's. Fietsers moeten meer ruimte krijgen en hun belangen moeten zwaarder doorwegen bij de aanleg van nieuwe infrastructuur.

"Met ons Fietsplan maken we van Duitsland een fietsland", maakt federaal minister van Transport Andreas Scheuer (CDU) zich sterk

Koning Auto

Ambitieus, want Duitsland, bakermat van onder meer Mercedes, Porsche en BMW, staat bekend als hét autoland bij uitstek. De grote auto-industrie is de motor van de Duitse economie. Koning Auto wordt liefst geen strobreed in de weg gelegd, zegt Wiebke Pittlik, hoofdredacteur van Duitslandweb, de nieuwsredactie van het Duitsland Instituut in Amsterdam. "Zo wordt er bij de planning van verkeerssituaties eigenlijk vooral voor gezorgd dat auto's geen last hebben van fietsers."

Tekenend is dat het maar niet lukt om een maximumsnelheid in te voeren, omdat daar zo'n grote weerstand tegen bestaat. Dat in vraag stellen, is raken aan de identiteit van de Duitser."

Maximumsnelheid in vraag stellen, is raken aan de identiteit van de Duitser.

Toch is de bakfiets wel degelijk ook in Duitsland een trend. "Het is ook daar eerder een hip en stedelijk fenomeen. In Berlijn zie je zo overal, maar op het platteland heerst de auto nog vooral", zegt Wiebke Pittlik van het Duitsland Instituut. 

De populariteit van de fiets neemt bovendien sterk toe, en de pandemie heeft dat nog versterkt. "Het voorbije jaar zijn mensen door corona veel meer gaan fietsen. Er is sprake van een "Fahrrad-boom". In Berlijn is daar bijvoorbeeld aan tegemoet gekomen door straten autovrij te maken en fietsstraten in te richten".

Er is in Duitsland trouwens ook een militante fietsersbeweging actief. Zij heeft er weinig vertrouwen in dat het Fietsplan een succes wordt. "Van Duitsland Fietsland zijn we nog lichtjaren verwijderd", zegt de Duitse Fietsersbond.

Rode kaart

Op veel plekken in Duitsland is fietsen inderdaad levensgevaarlijk. Er gebeuren veel ongelukken, dat is ook een belangrijke reden waarom de overheid komt met haar fietsverkeersplan.

"Er is een fietsatlas gemaakt waarin gebruikers aangeven hoe veilig hun stad of gemeente is", zegt Wiebke Pittlik. "Maar dat is een grote rode kaart, met af en toe een groene stip. Zo'n uitzondering is bijvoorbeeld Münster, een echte fietsstad. Heel het Münsterland is redelijk fietsvriendelijk. Ook in het Ruhrgebied zijn er initiatieven om fietssnelwegen uit te bouwen.

Duitse fietsatlas is rode kaart met af en toe een groene stip.

Maar over het algemeen is de situatie heel slecht. Heel vaak zijn er geen aparte fietspaden en moeten fietsers op de autoweg, waar heel hard wordt gereden."

Wat de activisten van de fiets ook al niet geruststelt, is het profiel van Andreas Scheuer, de politicus die het Fietsplan presenteerde. "Hij is een echte man van de auto-industrie, die zegt dat hij pal voor de automobilisten staat", zegt Wiekbe Pittlik. "Hij heeft al gezegd dat het niet té radicaal moet. "Moedig, maar zonder conflicten", zegt hij. Meer ruimte voor de fiets mag niet ten koste gaan van de auto. Dat de auto plaats moet inleveren, blijft dus een lastig punt in Duitsland."

Beluister het gesprek met Wiebke Pittlik in 'Nieuwe Feiten' via Radio 1 Select

Bron: vrtnws.be en 'Nieuwe Feiten'

Lees ook: