Duo 3: Charles Piron en Delphine Peeters

22 oktober 2016
Klimaatopwarming moet in de eindtermen van het onderwijs zitten. Dat is de stelling van Delphine Peeters en Charles Piron, studenten journalistiek die deelnemen aan de wedstrijd Belgodyssee.

Ik sprak voor het eerst af met mijn partner Charles tussen pot en pint. 'Nieuwe vormen van leren', het centrale thema van de Belgodyssee-wedstrijd deed ons even de wenkbrauwen fronsen. Na een goeie brainstorm en een paar pintjes, wisten we wat ons thema zou zijn: 'environmental education'. Of in mensentaal: het proces van leren over milieu en klimaat.

De kogel was door de kerk, maar daarbij hadden we de invulling van ons thema nog niet helemaal bij het rechte eind. We besloten al snel dat we beiden een andere invalshoekhoek zouden gebruiken om ons thema optimaal te belichten. Ik heb mij gebaseerd op het onderzoek van Pieter Boussemaere, docent aan de Viveshogeschool in Brugge. Zijn onderzoek leert ons dat de kennis over klimaatopwarming bij de studenten in de lerarenopleiding te wensen overlaat.

Bij maar liefst 80 procent van de studenten kunnen we zien dat er klimaatverwarring optreedt.

Het onderzoek raadt dan ook aan om klimaatopwarming op te nemen in de eindtermen. En daarbij was mijn invalshoek bepaald: is klimaatopwarming zo belangrijk dat we het in groten getale moeten opnemen in ons onderwijs?

Ik nam de proef op de som en trok naar de lerarenopleiding aan de Erasmushogeschool in Brussel. Aan de hand van vijf vragen uit het onderzoek, probeerde ik de klimaatkennis bij de studenten te testen. Maandag trok ik naar Brugge en daar ontmoette ik Pieter Boussemaere. Ik sprak met hem over één van zijn grote dromen: van klimaatopwarming een eenduidige leerlijn maken. Dinsdag trok ik samen met Charles naar niemand minder dan Francesca Vanthielen van Klimaatzaak.

Terwijl ik onderzocht of we de klimaatopwarming moeten implementeren in ons onderwijssysteem, trok mijn Franstalige vriend naar de basisschool Saint-Remy. Daar hebben ze een moestuin aangelegd voor de leerlingen. In de eerste plaats leren ze groenten te kweken, maar anderzijds proberen ze de moestuin in zoveel mogelijk lessen te betrekken.

Delphine Peeters

 

 

Pieter Boussemaere
undefined
Francesca Vanthielen
undefined

Radio 1 Select