"Duurzaamheidslabels zijn niet zaligmakend, maar wél een stap in de goede richting"

26 januari 2017
"Duurzaamheidslabels zijn niet zaligmakend, maar wél een stap in de goede richting"
Winkelketen Carrefour bant Pangasius omdat het niet duurzaam gekweekt wordt. Moeten we ons nog meer ontzeggen omwille van dezelfde reden? Annemie Geeraerd van de faculteit bio-ingenieurwetenschappen van de KU Leuven helpt ons door de duurzame supermarktrekken.
Annemie Geeraerd (De Bende 26/01)

Geeraerd begrijpt waarom consumenten achterdochtig zijn over de Pangasius vis. “De vis heeft een slechte naam – zeker in het verleden. Kwekers waren kwistig met antibiotica en behaalden nèt de normen voor voedselveiligheid. De invoer van Pangasius was ten opzichte van onze lokale vissers, die aan strenge normen moeten voldoen, ook gewoon niet eerlijk."

Daarom raadt Geeraerd consumenten aan om vis te kopen met het ASC-label (Aquaculture Stewership Coucnil) “Er bestaat Pangasius met het duurzaamheidslabel! Labels zijn natuurlijk niet zaligmakend, maar zeker een stap in de goede richting.” Het label garandeert dat de vis geproduceerd is met respect voor het milieu en in goede arbeidsomstandigheden.

Het zou natuurlijk een sterk signaal zijn, mochten alle winkelketens enkel duurzame, gelabelde vis verkopen

Via levenscyclusanalyse onderzoeken wetenschappers welke impact producten op het milieu hebben. Denk maar aan de weg die een potje yoghurt aflegt om in je koelkast terecht te komen. "Rundsvlees is het meest belastend product voor het milieu. Het staat met kop en schouders bovenaan te lijst." Maar daarom moet je als consument je vleesconsumptie niet schrappen. "Het helpt al enorm om minder vlees te eten en meer groenten en fruit te eten."