Eclectica: van Bach en Grieg tot Piazzolla en Toots

16 februari 2020
Gwen Cresens Eclectica Foto: Johan Jacobs
Accordeonist weigert te kiezen tussen muziekgenres

Gwen Cresens is een man van vele muziekjes. Geef hem zijn accordeon (of een bandoneon) en hij doet zijn ding, of het nu een klassieke setting is of eerder een ensemble in de folk, jazz of chanson. Zo werkte Cresens al in vele verschillende bezettingen en kleurde zijn accordeon al de muziek van Brel (bij o.m Patrick Riguelle) en die van Kommil Foo

Ik dacht vroeger altijd dat ik moest kiezen tussen klassieke muzikant, jazz of pop. Nu besef ik dat ik helemaal niet hoef te kiezen. Ik speel de muziek die ik graag speel, met de muzikanten van mijn keuze. En daardoor vormt dit album een geheel, eclectisch maar toch een geheel.
Gwen Cresens

Op zijn nieuwe album Eclectica overstijgt Cresens alle mogelijke hokjes en hoekjes. In composities van Bach, Grieg en Astor Piazzolla (Libertango) of in bewerkingen van Braziliaanse dansmuziek, filmmuziek van Laurel & Hardy en een vroege compositie van Toots Thielemans (Old Friend ) gaat Gwen Cresens te werk zoals een jazz muzikant te werk gaat. Enerzijds groot respect voor de stijl en de compositie van het stuk en tegelijk veel ruimte voor hem en de muzikanten van zijn kwartet: pianist Bart Van Caenegem, contrabassist Janos Bruneel en drummer Matthias De Waele

HERBELUISTER hier het interview in Time Out

Radio 1 Select