Een assistentiewoning vinden die bij je past: niet altijd eenvoudig?

9 maart 2017
Een beeld uit de campagne 'Checklist assistentiewoningen'.
De Vlaamse overheid start een informatiecampagne over assistentiewoningen, beter bekend als serviceflats. Wie naar een assistentiewoning gaat, blijft zelfstandig wonen, maar kan vlot hulp inroepen. Een erkende assistentiewoning moet voldoen aan een aantal normen en eisen, maar wie een assistentiewoning zoekt - om te huren of te kopen - vindt vaak tussen de bomen het bos niet.

Soms is er wél personeel aanwezig, soms niet. Bij de ene zit dat personeel wél in de prijs, bij de andere niet. Bij de ene worden er wél activiteiten georganiseerd, bij de andere niet.

Projectontwikkelaars pakken natuurlijk graag uit met de term ‘assistentiewoning’, want voor hen is dat vaak kassa-kassa-kassa. Assistentiewoningen bouwen is fiscaal voordelig, en ze verhuren of verkopen kan gegarandeerd tegen voordelige tarieven volgens de huidige markt. Een prima investering.

Dat maakt dat er heel wat onduidelijkheid is op de markt: wat is nu een échte assistentiewoning? En hoe weet je waar je op moet letten als koper/huurder?

Om ervoor te zorgen dat mensen onbedoeld een contract ondertekenen waarbij ze verplicht worden om bijvoorbeeld te betalen voor zorg die ze nog helemaal niet nodig hebben, lanceert Vlaams minister van Welzijn en Volksgezondheid Jo Vandeurzen een nieuwe campagne en een duidelijke checklist. Je vindt alle info op www.checklistassistentiewoning.be.

 

Reageer

  • Vond jij (of iemand die je goed kent) vlot een assistentiewoning op jouw maat?
  • Was de aangeboden zorg meteen afgestemd op jouw noden, of heb je op een bepaald moment te weinig of te veel (en te dure) zorg gekregen?
Hautekiet Campagne Assistentiewoning deel 1 09032017
Hautekiet Campagne Assistentiewoning deel 2 09032017