Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De bende van Annemie

"In een harde en resultaatgerichte bedrijfscultuur is een pak een statussymbool"

di 26 sep. - 2:11

Dragen wat je wil naar het werk is voor de meesten een evidentie, maar in bepaalde sectoren gelden strenge kledingvoorschriften. Maakt kleding zoveel uit de werkvloer? Sara De Gieter, professor arbeids- en personeelspsychologie aan de VUB weet meer.
© Gettyimages

Bankiers bijvoorbeeld kunnen nog steeds niet dragen wat ze willen. BNP Paribas legt volgens een recent onderzoek zelfs de strengste kledingcodes op. De Franse grootbank zou bijna veertig procent van haar personeel verplichten om in pak en das of mantelpak en hoge hakken te werken. In tachtig procent van de gevallen mogen ze nog zelf de kleur van het pak of das kiezen. Dat de hoofdzetel zich in Parijs bevindt, verklaart volgens insiders het hoge cijfer.

Maken zo'n kledingvoorschriften een verschil?  “Op zich is de impact op het gedrag van werknemers beperkt, maar ze gaan zich er wel anders door voelen. Zeker als je voor je werk met anderen in contact komt die zo’n pak dragen”, weet Sara De Gieter, arbeids- en personeelspsychologe aan de VUB.

Status of groepsdruk

Aan zo’n dresscode zijn status en gezag verbonden. “Het weerspiegelt succes of bekwaamheid. En je gaat je zelfzekerder voelen. Mensen denken dat ze serieuzer genomen worden met zo’n pak aan”, aldus De Gieter. Bovendien is er ook iets als een groepsdruk. “De meesten passen zich aan als iedereen rondom zich in zo’n pak rondloopt.”

Het weerspiegelt succes of bekwaamheid. En je gaat je zelfzekerder voelen. Mensen denken dat ze serieuzer genomen worden met zo’n pak aan

Maar dat hangt sterk van sector tot sector af. “In de meer creatieve sectoren, zoals radio, wordt dat weinig verwacht. Het zou zelfs een omgekeerd effect hebben. Je ziet de dresscode toch vooral in de bank- en verzekeringssector en de juridische wereld. Het zijn typische bedrijven met een hardere bedrijfscultuur, meer resultaatgericht, want money is big business. Dan hoort zo’n pak er wel bij als statussymbool.”

Voordelen

Zo’n dresscode biedt in zekere zin ook voordelen, want je hoeft niet na te denken over wat te dragen op het werk. “En je loopt niet het risico om under- of overdressed te zijn. Dat is soms toch een stressfactor op de werkvloer.”

Een dresscode kan ook een voordeel zijn want je loopt niet het risico om under- of overdressed te zijn. Dat is soms toch een stressfactor op de werkvloer

Toch kan het in andere gevallen ook voor ongemakkelijke momenten zorgen. “Soms kan het ook twijfels doen rijzen over de oprechtheid of authenticiteit van de persoon die voor zich zit", weet De Gieter. "En bij warm weer kan je je ook afvragen of die persoon zich niet beter kan aanpassen aan de situatie (lacht).”

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet