“In een ideale wereld heb je verkoop van stickers of andere gadgets niet nodig"

30 april 2019
© Belga
Stickers van het Rode Kruis kopen? "Indien u het puur fiscaal bekijkt, dan is dat een stomme zet" schreef Michel Maus in een opgemerkte opiniebijdrage op onze website. "Fiscaal gezien is het veel verstandiger om elk jaar een enkel goed doel uit te kiezen waaraan u dan een groter bedrag schenkt." Ilja De Coster, consultant in fondsenwerving, reageert.

"Koop geen stickers meer van het Rode Kruis. Stort integendeel via uw smartphone 40€ op de rekening BE28 0960 0000 9620 van het Rode Kruis Vlaanderen. Daar worden zowel uzelf als het Rode Kruis beter van" schreef Michel Maus in zijn column op radio1.be

"Dat opiniestuk is geen aanklacht tegen het Rode Kruis, maar wel tegen het fiscale regime voor giften" verduidelijkt Michel Maus in 'De Wereld Vandaag'. "Als je 1 gift doet van 40 euro aan een goed doel krijg je belastingvermindering. Maar wie net hetzelfde bedrag geeft, en het verspreidt over 8 goede doelen die elk 5 euro krijgen, die kan er fiscaal niets mee doen. Dat vind ik een aanklacht waard, omdat kleine giften van normale mensen op die manier fiscaal uit de boot vallen. Wie wat meer marge heeft om aan liefdadigheid te doen, wordt wel fiscaal beloond."

"Fiscaliteit mag nooit de enige reden worden"

Ilja De Coster is consultant in fondsenwerving en werkt voor verschillende humanitaire organisaties. “In een ideale wereld heb je verkoop van stickers of andere gadgets niet nodig, zou je het zelfs niet nodig hebben om voor bepaalde acties aandacht te moeten vragen”, zegt De Coster in 'De Wereld Vandaag'.

Natuurlijk zou het beter zijn dat organisaties niet moeten investeren in arbeidsintensieve stickeracties. Een structurele wijze van doneren via domiciliëring is vanzelfsprekend meer gewenst. Het is efficiënter en het goede doel is meteen zeker van regelmatige inkomsten. Nu moeten ze telkens maar weer vrijwilligers overtuigen om de straat op te gaan.”

Natuurlijk zou het beter zijn dat organisaties niet moeten investeren in arbeidsintensieve stickeracties. Een structurele wijze van doneren via domiciliëring is vanzelfsprekend meer gewenst.

Ilja De Coster meent wel dat we het sensibiliserend effect van straatacties niet mogen onderschatten. “Er is een belangrijk psychologisch effect. Het is voor vrijwilligers heel moeilijk om rechtstreeks geld te vragen. Gadgets maken het veel gemakkelijker. Het is drempelverlagend. Mensen kunnen op hun beurt tonen dat ze bijgedragen hebben aan een goed doel. Ze kunnen het zichtbaar maken met gadgets. Ook dat is voor sommigen belangrijk.”

“Het is een politieke keuze om fiscale aftrek naar kleine bedragen uit te breiden”, stelt De Coster. “Maar laten we niet vergeten dat het zo al heel positief is dat mensen in België fiscaal worden gestimuleerd om te geven aan een goed doel. Laten we niet vergeten dat de belangrijkste reden om te geven er een is van menselijkheid. Dat je een betrokkenheid hebt bij een problematiek die je wil oplossen. Fiscaliteit mag nooit de enige reden worden.”

Beluister het gesprek met Ilja De Coster:

Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'

Lees ook: