Een kantelmoment voor elektrische wagens

13 juli 2016
Dit jaar werden er al 600 elektrische wagens verkocht in ons land, dat zijn er dubbel zoveel als in heel 2015. Dat verkondigde Vlaams Minister van energie Bart Tommelein vanochtend optimistisch. Maar is er ook echt reden om te vieren? Tony Verhelle, hoofdredacteur van Autogids, nuanceert.

Van weinig naar iets minder weinig

Verhelle tempert het enthousiasme van Tommelein, maar zegt toch ook dat het er een kentering merkbaar is. 

"Eigenlijk zijn die cijfers vooral veranderd van weinig naar iets minder weinig. En toch is de verkoop uit de startblokken geschoten. Dat haal ik vooral uit andere signalen, namelijk die van de constructeurs.

De verkoop is uit de startblokken geschoten

"Vroeger had je daarin 'believers' en 'non-believers'. Die 'non-believers' zijn nu naar het 'believer'-kamp aan het opschuiven. Alle constructeurs gaan mee in het verhaal, niet slecht enkele. Zo wil Volkswagen tegen 2020 één miljoen hybrides per jaar produceren, zal Mercedes de helft van het ontwikkelingsbudget aan elektrische aandrijving besteden en brengt Hyundai een model uit dat in drie verschillende elektrische aandrijvingsvormen kan geleverd worden."

"De markt is aan het verschuiven, want het aanbod wordt ook breder. Meer mensen gaan dus voor een volledig elektrische wagen in plaats van een hybride..

Meer mensen gaan voor een volledig elektrische wagen

"Vooralsnog zijn de grootste nadelen de beperkte reikwijdte en de laadinfrastructuur in ons land. Maar, de prijs is aan het zakken. En dat is een belangrijk argument voor de Belgische consument. We zitten op een kantelpunt."

Radio 1 Select