Een mandarijntje gepeld en verpakt, te koop in de supermarkt. Gaat dit te ver?

24 februari 2016
Voor de duidelijkheid: de foto werd genomen in een supermarkt in Brazilië. Maar ook bij ons liggen er gelijkaardige producten in de rekken: voorgesneden appelschijfjes, blokjes ananas met een vorkje, stukjes meloen in een potje. Zijn we dan zo lui geworden?

Vraag consumenten of ze bereid zijn te betalen voor zo'n 'schaaltje mandarijnpartjes' en iedereen roept nee. Bied het te koop aan in de supermarkt en we leggen het met z'n allen in onze winkelkar.

"Dat is de spagaat van de consument," zegt Filip Fontaine, directeur van groente-en fruitveiling Belorta. Vindt hij dat wat hypocriet? "Eigenlijk wel."

 

Vernieuwing

De consument is op zoek naar vernieuwing, een trend die ook de groente- en fruitmarkt moet volgen. "We zien wel een beetje een heropleving van de basiskeuken. Maar op weekdagen moet het snel gaan," zegt Filip Fontaine.

Wat zijn de triggers om iets te kopen? "Mensen kopen producten als ze er mooi, vers, lekker uitzien, als het goed ruikt. Duurzaamheid staat veel lager op het lijstje."

 

Trends

Wat zullen de trends zijn dit jaar in de wereld van de groenten?

- Losse blaadjes witloof, los verpakt in een zakje

- Een kruising tussen boerenkool en spruitjes, purper van kleur. Net een minikooltje

- Geschilde asperges

Nu ben je weer helemaal mee.

 

 

Hoe is het ooit zover kunnen komen? Veel dieper kan je niet zakken denk ik, of zou je deze ook nog aan huis kunnen laten leveren?

Posted by Gaby Matthys on Monday, 22 February 2016

Radio 1 Select