Een nieuwe auto kopen tijdens het Autosalon: is het echt voordeliger?

11 januari 2018
De komende dagen trekken zo'n half miljoen Belgen naar het Autosalon op de Heizel. Sommigen komen wegdromen bij veel te dure bolides, anderen zijn effectief op zoek naar een nieuwe wagen. Maar is het Autosalon echt het geschikte moment om je slag te slaan?

Eerst en vooral: op het Autosalon, dat morgen de deuren opent voor het grote publiek, wordt de koop doorgaans niet gesloten. De meeste constructeurs staan er met een uitgebreid team van consulenten, product-informanten - of wat de benaming ook mag zijn. Hun taak bestaat erin om potentiële klanten te informeren en uiteraard te overtuigen om bij hen je nieuwe wagen te kopen. Want al worden ze niet omschreven als verkopers, dat is wel de bedoeling uiteraard.

Bij interesse wordt er een offerte opgemaakt en die wordt vervolgens doorgestuurd naar de dealer die de klant verkiest, of gewoon de dichtstbijzijnde. Die neemt dan contact op om de verkoop verder te regelen.

"Megashowroom"

Dat geeft je als klant de mogelijkheid om eerst een testrit te doen (niet altijd mogelijk op het salon), te onderhandelen over de inruilwaarde van je oude wagen of over de autofinanciering. "Maar het is wel de bedoeling dat je hier vertrekt met een duidelijk idee van wat de prijs zal worden", zegt Eric Doms (Peugeot).

Bij Ford gaat het al zo sinds 1994, zegt woordvoerder Jo Declercq. "Het is veel eenvoudiger op deze manier. Vroeger werden mensen soms zenuwachtig omdat ze zich onder druk gezet voelden om meteen te beslissen. Dat gebeurt nu niet meer. Ze zien het Autosalon als een 'megashowroom' en ze vragen informatie over de modellen die hen interesseren."

Doe je toch een aankoop op het salon zelf, dan kan je die herroepen binnen een termijn van minstens 7 dagen door een aangetekende brief te versturen. Bij een aankoop bij een dealer is dat niet het geval.

De periode van de saloncondities

Een korte rondvraag bij de automerken leert dat het Autosalon van groot belang blijft. "Er zijn weinig zaken in onze sector die belangrijker zijn", zegt Doms. "De maand januari is bij ons goed voor 20 procent van de verkoop." Bij Mercedes hebben ze het over 25 procent van de jaarverkoop, bij Opel over 40 procent voor de eerste drie maanden van het jaar.

Dit alles bevestigt ook Philippe Decrock, woordvoerder van studiedienst Traxio, in De Ochtend

Het Autosalon bepaalt voor veel autodealers of het jaar 2018 een goed jaar qua verkoop zal zijn of niet. Sommigen realiseren zelfs tot 30 procent van hun verkopen tijdens, of vlak voor of na het Autosalon.
Philippe Decrock

Decrock kaart ook aan dat veel autodealers het niet altijd makkelijk hebben om het hoofd boven water te houden. (Lees ook het artikel op vrtnws.be: "Autohandelaars, ze zijn met veel minder, maar hebben een grotere garage")

Kortom, voor de automakers is het bijzonder belangrijk om het jaar goed in te zetten. En dat betekent dat er wat heel wat druk op de ketel staat om zoveel mogelijk klanten te lokken. Zowat alle merken pakken in deze periode dan ook uit met saloncondities, extra kortingen en voordelen waarmee ze elkaar de loef proberen af te steken. "Mensen verwachten dat ze nu de ideale voorwaarden krijgen", zegt Christophe Vloeberghs van Mercedes.

De saloncondities gelden uiteraard ook als je niet via het Autosalon gaat en gewoon een showroom binnenstapt. De extra kortingen zorgen ervoor dat een auto aankopen effectief een stuk voordeliger kan zijn in deze periode. Maar het is zeker niet de enige periode waarin er kortingen te rapen vallen. Zo blijven de condities soms na januari nog doorlopen, en in november en december zijn er vaak ook interessante aanbiedingen omdat men de jaarcijfers nog wat wil opkrikken.

Een auto kopen in deze periode kan een korting opleveren van 10 of zelfs 20 procent. Maar elk merk heeft zo zijn eigen aanpak. De ene probeert de basisprijs zo laag mogelijk te krijgen, de andere zet vooral in op gratis opties of financiering aan 0 procent. Er wordt gegoocheld met procenten en allerlei namen voor premies. Kortom, het is als consument moeilijk om door het bos de bomen te zien. Je goed informeren is de boodschap.

Kijken en vergelijken

Maar loont het nu de moeite naar het Autosalon te gaan, als je dezelfde voorwaarden kan krijgen rechtstreeks bij de concessiehouder? Het voordeel van het Autosalon is dat je er alle merken naast elkaar vindt, waardoor je snel verschillende modellen kan vergelijken, of zelfs dealers tegen elkaar uit kan spelen voor de beste deal.

Daarnaast is het voor velen -of ze nu van plan zijn om te kopen of niet- gewoon een fijne uitstap. "Voor veel mensen is dit een showroom om bij weg te dromen, een soort 'autodroomervaring'. En dat spreekt heel veel Belgen aan", besluit Eric Doms (Peugeot).

Bron: vrtnws.be

Beluister het interview met Philippe Decrock van Traxio: